Previous Page  359 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 359 / 497 Next Page
Page Background

Varşova ve Montreal Sözleşmelerinin Eş Zamanlı Uygulanması, Havayoluyla Yapılan ...

358

zararlardan da sorumludur. Hâlbuki TSHK uyarınca bu hallerde so-

rumluluk söz konusu olmaz. Bunun gibi 16.600 ABD Doları ile 100.000

ÖÇH arasındaki fark da çok büyüktür.

bbb- 100.000 Özel Çekme Hakkını Aşan Zararlar

Montreal Sözleşmesinde taşıcının sorumluluğu 100.000 ÖÇH ile

sınırlı değildir. Taşıyıcı 100.000 ÖÇH’yi aşan ispatlanmış zararlar için

de sorumludur; ancak burada taşıyıcı yukarıdakinden farklı olarak

kusurunun olmadığını yahut da zararın salt üçüncü şahsın kusurun-

dan kaynaklandığını ispat ederek 100.000 ÖÇH’yi aşan zararlar için

sorumluluktan kurtulabilir.

88

Diğer bir ifadeyle ise eğer taşıyıcı kusur-

suzluğunu ispat etmeyi tercih etmez veya edemezse yolcunun ölümü

veya yaralanması dolayısıyla meydana gelen zararların tümünden so-

rumludur.

89

Bu sebeple yolcunun ispatlanmış zararlarını talep etmek

için bir tercih yapması gerekmez.

90

Yolcunun veya tazminat talep et-

meye yetkili kişi veya kişilerin sadece kazayı ve bu kaza dolayısıyla

uğradıkları zararı ispat etmesi gerekli ve yeterlidir. Bunun ardından

taşıyıcı ispat edilmiş 100.000 ÖÇH’yi aşanlar da dâhil olmak üzere

bütün zararları ödeyip ödememeye veya 100.000 ÖÇH’yi aşanlar için

Sözleşme’nin 21’inci maddesinin 2’inci fıkrasındaki savunmalarda bu-

lunup bulunmamaya karar verecektir. Eğer taşıyıcı 21’inci maddenin

2’inci fıkrasındaki savunmaları iddia ve ispat etmeme yolunu tercih

ederse yolcu veya ilgili ispat edilmiş zararlarının 100.000 ÖÇH’yi aşan

kısımları da dâhil olmak üzere tümünü giderebilecektir. Eğer taşıyıcı

bu savunmaları ispat ederse yolcu veya ilgili yalnızca 100.000 ÖÇH’ye

kadar olan zararları giderebilecektir. Taşıyıcı ispat yükünü yerine ge-

tiremezse bu halde yolcu veya ilgili yine 100.000 ÖÇH’yi aşan kısım da

dâhil olmak üzere tüm zararlarını giderebilecektir. Ticari havayolu ta-

şımacılığındaki kazalara bakıldığında taşıyıcının tamamen kusursuz

olduğu hallerin çok istisnai olduğu belirtilmektedir.

91

Montreal Sözleş-

mesi yolcuların ölümü veya yaralanması bakımından son derece etkin

bir tazminat usulü getirmiştir.

88

Montreal Sözleşmesi m.21/2; Sözer, sf.172.

89

Tompkins, sf.35.

90

Tompkins, sf.

91

Tompkins, sf.35.