

TBB Dergisi 2016 (123)
Meltem Deniz GÜNER-ÖZBEK
361
larının zararı önlemek için makul surette alınabilecek tüm önlemleri
aldıklarını veya bu tür önlemleri almanın imkânsız olduğunu ispat
ederse sorumluluktan kurtulur.
101
TSHK’nın 122’inci maddesinde de taşıyıcının, havayolu ile yolcu,
bagaj veya yükün taşınmasındaki gecikmeden doğan zarardan so-
rumlu olduğu belirtilmektedir. Daha önce de belirttiğimiz gibi taşıyı-
cı, 123’üncü maddede yer alan genel sorumluluktan kurtulma prensibi
uyarınca kendisinin ve adamlarının zararı önlemek için gerekli olan
bütün tedbirleri aldıklarını veya bu tedbirleri alma olanağı bulunma-
dığını ispatlarsa sorumlu değildir.
Dikkat edilirse Montreal Sözleşmesi ve TSHK’nın Varşova Söz-
leşmesinin 20’inci maddesinden gelen 122’inci maddesi “gerekli tüm
önlemler” ifadesi yerine “makul tüm önlemler” ifadesi hariç aynıdır.
Varşova Sözleşmesindeki “gerekli tüm önlemler” ifadesini mahkeme-
lerin “makul tüm önlemler” olarak yorumladıkları belirtilmektedir.
102
Bu itibarla gecikme zararlarından sorumluluğun niteliği açısından
Montreal Sözleşmesi ile TSHK arasında bir fark yoktur.
Sorumluluğun sınırı bakımından ise Varşova Sözleşmesinde ge-
cikme zararları için bir sınır yer almaz. Sözleşmede gecikme zararları
bakımından bir sınıra yer verilmemiş olmasının taşıyıcının gecikme
zararlarından sınırsız olarak sorumlu olacağı anlamına gelmediği be-
lirtilmektedir.
103
Montreal Sözleşmesinde ise gecikme zararları dolayı-
sıyla taşıyıcının sorumluluğu yolcular için 4.150, bagaj için 1.000 ÖÇH
ile sınırlıdır.
E. Eşya Taşıma Sözleşmeleri
Eşya taşımalarına ilişkin olarak Montreal Sözleşmesi Türkiye’nin
de taraf olduğu Varşova/Lahey Sözleşmesini tadil eden 4 Numaralı
Montreal Protokolü’ndeki hükümleri benimsemiştir. TSHK’nın yük ta-
şımalara ilişkin hükümleri ise sadece Varşova/Lahey Sözleşmesi hü-
kümlerine aittir.
101
Montreal Sözleşmesi m .19.
102
Tompkins, sf.239
103
J.W. Lee/J.C. Wheeler, “Air Carrier Liability For Delay: A Plea to Return to Inter-
national Uniformity” , 77 J. Air L. & Com. 43, sf. 49.