Previous Page  364 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 364 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Meltem Deniz GÜNER-ÖZBEK

363

çişine ilişkin fillerinden kaynaklanmışsa taşıyıcı bunlardan birinden

gerçekleştiği oranda sorumluluktan kurtulur.

109

Taşıyıcının sorum-

luğu eşya hâkimiyetinde olduğu sürece devam eder.

110

Belirtelim ki

Montreal Sözleşmesindeki sınırlı sayıdaki sorumluluktan kurtulma

imkânı taşıyıcının sorumluluğunu TSHK’ya göre daha genişletmekte-

dir çünkü taşıyıcı Montreal Sözleşmesi uyarınca sorumluluktan kur-

tulabilmek için sadece bu hükümde belirtilenleri ve 20’inci madde de

yer verilen zarar görenin kusurunu ispat ederek sorumluluktan kur-

tulur. Bunlar dışında bir kurtuluş imkânı yoktur.

Gecikme için yukarıda bagaj bakımından yaptığımız açıklamalar

yük bakımından da geçerlidir.

Sorumluluğun sınırı bakımından ise TSHK m.124 uyarınca TSHK

ve Montreal Sözleşmesi arasında fark yoktur. Belirttiğimiz gibi Mont-

real Sözleşmesi, 4 Numaralı Montreal Protokolü’nü aynen benimse-

miştir. Türkiye de 4 Numaralı Montreal Protokolü’ne taraftır. Buna

göre her iki durumda da taşıyıcının eşyanın zıyaı, hasarı veya gecik-

mesi dolayıyla meydana gelen zararlardan sorumluluğu, yükle ilgili

varma yerinde eşyanın teslimindeki özel menfaatini belirtip ek ücret

ödemedikçe, 17 ÖÇH ile sınırlıdır.

111

VII. MONTREAL SÖZLEŞMESİ’NDE SORUMLULUK

SINIRLARININ DÜZENLİ OLARAK GÖZDEN

GEÇİRİLMESİ

1.

Genel Olarak

Uluslararası sözleşmelerdeki değişiklik usulü yavaş olduğu için

sözleşmelerde yapılan değişikliklerin kabul edilmesi ve yürürlüğe gir-

mesi uzun zaman almaktadır. Bu sorun zımni kabul (“tacit acceptan-

ce”) yöntemiyle değiştirilmeye çalışılmaktadır. Deniz Hukukuna iliş-

kin pek çok uluslararası sözleşmede bu yönteme ilişkin hükümler yer

almaktadır. Bu yöntem Montreal Sözleşmesinde de yer almaktadır.

112

109

Montreal Sözleşmesi m.18/2.

110

Montreal Sözleşmesi m.18/3.

111

Montreal Protocol No:4 m.VII; Montreal Sözleşmesi m.22/3.

112

http://www.imo.org/About/Conventions/Pages/Home.aspx

(8.2.2016); Hakan

Karan, “ Revising Liability Limits in International Maritime Conventions: A Tur-