

“Özgürlüklerin Şiddeti”nden “Şiddetin Özgürlüğü”ne: Sosyo-Hukuksal Gelişimi İçinde Terör ...
404
değişikliğinin en önemli ayağı oluşturulmuş olmasına rağmen, böyle
bir tanım, zaten açık listesi verilen terör örgütleri açısından değilse
de devletleri yöneten siyasal iradenin “gizli liste düşmanı” oluşumlar
açısından büyük bir tehlike ortaya çıkmaktadır.
59
Paye, maalesef ül-
kemizde çok defa tekrarlandığı gibi, bir gösteride resmi olmayan bir
şekilde bir araya gelme ya da siyasal mahkûmlara yardım için oluştu-
rulan kısa dönemli birliklerin dahi bu tanıma sokulabileceği endişe-
sini taşımaktadır. 1970’ler Almanya’sında Bader-Meinhoff örgütü üye
ve sempatizanlarına karşı iktidar yanlısı basının Alman medyasında
başlattığı cadı avı, yine ABD’de neredeyse buna eş zamanlı olarak
McCarty dönemi cadı avı bu endişelerin batı dünyasında dahi hala
sürecek olmasının göstergesidir. Yine de umutlu davranmak isteyen-
lere karşı 11 Eylül sonrası çıkan terör yasalarını anımsatmakta yarar
olabilir. Nitekim, o dönemden beri şüphelilerin Guantanamo kampına
götürülüp herhangi bir hukuksal soruşturma geçirmeksizin bir yıla
yakın süre tutulabilmesinin olanak dahilinde olduğu, Türkiye’de 2007
yılı itibariyle başlayan sıra dışı terör soruşturmalarının bir aşamasında
önceki genelkurmay başkanının dahi, görev yaptığı dönemde terör ör-
gütü yönetmekle suçlanmış
60
olması terör yasalarının ne kadar sınır-
sız, etik dışı ve “terör aracı” olabildiğini göstermektedir .
61
Bu nedenle böyle bir suç tipolojisinin hukukiliğinin, anayasallı-
ğının değerlendirilmesi için bir soyut norm denetiminin yapılması
gerekmektedir. Gerçekten de modern çoğulcu demokrasilerde, hukuk
devletlerinde muhalif hareketler ve gösterilerin terör yasaları kapsa-
mına alınarak bastırılmaya çalışılması anayasal ve demokratik süreç-
lerin askıya alınması anlamına gelmektedir. Bundan dolayıdır ki böyle
girişimlere karşı etkin anayasal denetim mekanizmaları oluşturulma-
lıdır. Eğer böyle bir denetim yapılmaz ve Anayasa normunun üstün-
lüğü böyle bir durumda belirtilmezse toplumlar, beğenmedikleri her
şeyi terör, beğenmedikleri herkesi terörist olarak adlandırmaya me-
raklı iktidarların esiri olacaktır.
Bundan dolayıdır ki Alman Anayasa Hukuku Profesörü
Bernhard
Schlink
62
İkinci Dünya Savaşı öncesi Nasyonel Sosyalist Almanya’nın
59
A.g.e. s. 16,17,64, 67, 136,137
60
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/19615365.asp,erişim tarihi 24.07.2015
61
Türkiye’de bu soruşturmaları yürütenlerin bir kısmının günümüzde terör örgütü
üyeliği ile soruşturuluyor olması, söz konusu soruşturulanların terör yasaların-
dan şikayet etmeleri ise bir hukukçunun yaşamında çok nadir rastlayabileceği bir
durumdur.
62
Alman Kamu Hukuku Profesörü, 1987-2006 Nordrhein-Westfalen Anayasa Mah-