

Siyasî İstikrar Temelli Koalisyon Eleştirileri: Anayasa Hukuku Açısından Ampirik Bir Analiz
52
cakları sonucuna varılmaktadır. Oysa konuya ilgili olarak aşağıdaki
tabloya bakıldığında, genellikle sanılandan çok daha farklı bir man-
zarayla karşı karşıya kaldığımızı görmek mümkün hale gelmektedir:
Tablo 4:
Farklı koalisyon türlerinin ülkelere göre ortalama görev süreleri
32
Ülkeler
Bıçak Sırtı Koalisyonlar
Baskın Çoğunluk Koalisyonu
Lüksemburg
47
5
İrlanda
42
yok
Avusturya
40
24
Almanya
33
49
İzlanda
39
40
Norveç
37
yok
İsveç
24
yok
Hollanda
31
34
Danimarka
43
yok
Belçika
25
12
Finlandiya
19
15
İtalya
17
17
Yukarıdaki tablonun ilk sütununda, hükümet olmak için gereken
çoğunluğa
ucu ucuna
sahip olan koalisyonların, ilgili ülkedeki toplam
görev süreleri gösterilmiştir. İkinci sütunda ise, hükümet olmak için
gereken sayının çok üstünde milletvekilinin katılımıyla kurulan koa-
lisyonların görev süreleri gösterilmiştir.
Görüldüğü gibi, tabloda yer alan toplam dört ülkede (İrlanda,
Norveç, İsveç ve Danimarka) kurulan tüm koalisyonlar
bıçak sırtı
ko-
alisyon olduğu için, bu ülkeler açısından bir değerlendirme yapma
imkânı bulunmamaktadır. Geriye kalan sekiz ülkenin ise yalnızca
üçünde, genel geçer eleştirileri haklı çıkaran bir manzara ile karşılaşıl-
maktadır. Gerçekten, Almanya, İzlanda ve Hollanda’da
baskın çoğunluk
32
Kaynak: Laver ve Schofield, 1990, s. 152.