

TBB Dergisi 2016 (123)
A. Ersoy KONTACI
51
İsveç
Tek kutuplu
28
Belçika
Çok kutuplu
28
(1945-71)
Hollanda
Çok kutuplu
27
Danimarka
Çok kutuplu
21
(1971-87)
Belçika
Çok kutuplu
16
(1971-87)
Finlandiya
Çok kutuplu
15
İtalya
Çok kutuplu
13
Bu tablodan da görüleceği üzere, tek kutuplu ve iki kutuplu sis-
temler arasında (koalisyon pazarlıklarının yürütülmesi aşamasında
aralarında büyük farklar olmasına karşın), koalisyon istikrarı açısın-
dan önemli bir fark bulunmamaktadır. Ne var ki, parti yapılanması-
nın aşırı bir biçimde parçalandığı ve özellikle partiler arasındaki ideo-
lojik kutuplaşmanın arttığı çok kutuplu sistemler ile diğer iki sistemin
arasına kalın bir çizgi çekmek gerektiği açıktır. Gerçekten, çok kutuplu
sistemlerde koalisyonlar, belirgin bir biçimde daha kısa ömürlü olmak
eğilimindedirler. Ne var ki, burada da unutulmaması gereken şey; çok
kutuplu bir sistemde zor olanın sadece koalisyon siyaseti değil; aynı
zamanda tek parti siyaseti de olduğudur. Başka bir ifadeyle, çok ku-
tuplu sistemlerde siyasî mücadelenin her türü zor ve kırıcı geçmekte-
dir. Hattâ konuya bu açıdan bakıldığında, koalisyonların, toplumdaki
kutuplaşmaları yumuşatıcı ve ülkedeki siyasî iklimi uzlaşma yönünde
teşvik edici bir boyutunun olduğunu dahi iddia etmek mümkün hale
gelmektedir.
Koalisyon hükümetlerini değerlendirirken yapılan bir başka yay-
gın yanlış da; koalisyona taraf olan partilerin parlamentodaki çoğun-
luklarıyla hükümet istikrarı arasında bir bağ kurulması ve genellik-
le de bir koalisyonun, parlamentoda sahip olduğu çoğunlukla doğru
orantılı bir istikrara sahip olacağının kabul edilmesidir. Buradan yola
çıkılarak da, genellikle parlamentodaki çoğunluğu ucu ucuna elde tu-
tan koalisyon hükümetlerinin –doğaları gereği–daha dayanıksız ola-