Previous Page  51 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 497 Next Page
Page Background

Siyasî İstikrar Temelli Koalisyon Eleştirileri: Anayasa Hukuku Açısından Ampirik Bir Analiz

50

termesine rağmen; beklentilerin aksine, hükümetlerin ortalama gö-

rev süreleri de, sistemdeki etkin parti sayısına paralel olarak azalma

göstermiştir. Avusturya ve İtalya’da ise, sistemdeki etkin parti sayısı

değişmemesine rağmen, hükümetlerin ortalama görev sürelerinde

farklılıklar gözlemlenmektedir. Bütün bunlar da göstermektedir ki,

koalisyonlara yöneltilen yaygın eleştirilerinin aksine, çok partili sis-

temlerdeki etkin parti sayısının fazlalığı, tek başına koalisyon hükü-

metlerin istikrarını olumsuz yönde etkileyen bir sebep değildir. Do-

layısıyla, koalisyonların, çok partili siyasî sistemin sağlıklı işleyişiyle

mantıksal bir bağdaşmazlık içinde olduğunu iddia etmenin de haklı

bir nedeni bulunmamaktadır.

Bu durumda, siyasî partiler ile koalisyon hükümetleri arasında

bir bağlantı kurmak için, konuyu başka bir yönden ele almak gerek-

mektedir. Burada ise devreye, sistemdeki partilerin sayısı değil; ama

siyasî parti sisteminin yapısı girmektedir. Buradan hareketle, incele-

nen ülkedeki siyasî parti yapısının “tek kutuplu”, “iki kutuplu” veya

“çok kutuplu” olması bağlamında çeşitli ülkelerdeki koalisyon hükü-

metlerinin durumuna bakılacak olursa, aşağıdaki gibi bir manzara ile

karşılaşılmaktadır:

Tablo 3:

Siyasî parti sisteminin yapısı ve koalisyonların süresi

31

Ülkeler

Siyasî Parti Sisteminin Yapısı

Koalisyonların Ortalama Görev Süresi

Lüksemburg Tek kutuplu

45

İrlanda

Tek kutuplu

39

Avusturya

İki kutuplu

38

Almanya

İki kutuplu

37

İzlanda

Tek kutuplu

34

Norveç

Tek kutuplu

32

Danimarka

Tek kutuplu

31

(1945-71)

31

Kaynak: Laver ve Schofield, 1990, s. 159.