Previous Page  65 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 65 / 497 Next Page
Page Background

Karar İnceleme Ceza Kanunları İle Suç Politikasının Temel İlkeleri Arasındaki İlişkinin ...

64

3. 4551 sayılı Kanun’un 17. maddesi Hakkındaki Görüşleri ve

Ulaştığı Sonuç

AYM, 4551 sayılı Kanun’un 17. maddesi ile değişik ACK m. 76. ile

askeri tutukevi veya cezaevinden kaçmak veya kaçırmaya aracı olmak

suçlarının bir suç tipi olarak düzenlendiğinin altını çizmektedir. Keza

765 sayılı TCK’nın 2’inci kitabının 4’üncü bap 7’inci faslında yer alan

suçlara tek tek değil bir bütün olarak atıf yapıldığı da belirtilmekte-

dir. Bu nedenle taksirle tutuklunun kaçmasına sebebiyet verme suçu-

nu düzenleyen 765 sayılı TCK’nın 303. maddesine de atıf yapıldığının

kabulü gerekmektedir. Açıklanan nedenlerle AYM, oy birliği ile 4551

sayılı Kanun’un iptali istemini reddetmiştir.

C. KARARLARA MUHALİF KALAN ÜYELERİN

GÖRÜŞLERİ

1. Yargıçlar Sacit ADALI ve Fulya KANTARCIOĞLU’nun Görüşleri

Anayasa’nın 38. maddesinin onuncu fıkrasında, “İdare, kişi hürri-

yetinin kısıtlanması sonucunu doğuran bir müeyyide uygulayamaz.

Silahlı Kuvvetlerin iç düzeni bakımından bu hükme kanunla istis-

nalar getirilebilir”, 129. maddesinin dördüncü fıkrasında da “Silahlı

kuvvetler mensupları ile hâkimler ve savcılar hakkındaki hükümler

saklıdır” denilmektedir. Anılan maddelerin disiplin hukuku bakımın-

dan yalnızca Silahlı Kuvvetler mensupları bakımından istisnai düzen-

lemelerin getirilebileceği şeklinde yorumlanmalıdır. Silahlı Kuvvetler

bünyesinde görev yapan sivil memurların istisnai düzenlemelerin

kapsamında oldukları düşünülemez. Zira temel hak ve özgürlükleri

kısıtlayan hükümlerde dar yorum yapılması esastır. Açıklanan ne-

denlerle Yargıçlar Sacit ADALI ve Fulya KANTARCIOĞLU 4551 sayılı

Kanun’un 1, 3, 4, 11, 32 ve 34. maddelerinin iptal istemlerinin reddi

kararlarına muhalif kalmışlardır.

2. Yargıçlar Mehmet ERTEN, A. Necmi ÖZLER ve Serdar

ÖZGÜLDÜR’ün Görüşleri

Anayasa’nın kimi maddelerinde silahlı kuvvetlerin iç düzeni ba-

kımından istisnai düzenlemelerin öngörülebileceği düzenlenmek-

tedir. AYM de birçok kararında silahlı kuvvetlerdeki hizmetin farklı

niteliğini göz önünde bulundurmuştur. 4551 sayılı Kanun’unun 10.

maddesinin son fıkrası ile de askeri hizmetlerin gereklerine uygun bir