

Karar İnceleme Ceza Kanunları İle Suç Politikasının Temel İlkeleri Arasındaki İlişkinin ...
68
madde ise kamuoyunda “12 Eylül 2010 Referandumu” olarak bilinen
halk oylaması sonucunda 7.5.2010 tarihli ve 5982 sayılı Kanun’un15.
maddesi gereğince değişmiştir. Anayasa’nın 145. maddesinin değişik-
likten önceki hali düşünüldüğünde AYM’nin kararına askeri cezalar
yönünden, disiplin cezalarına ilişkin yapmış olduğumuz eleştirileri
yöneltmemiz mümkün görünmemektedir. Ancak AYM yakın tarih-
li bir kararında
7
25.10.1963 günlü, 353 sayılı Askeri Mahkemeler Ku-
ruluşu ve Yargılama Usulü Kanunu’nun 10. maddesinin C bendini
Anayasa’ya aykırı bularak iptal etmiştir. Söz konusu madde ise, 353
sayılı Kanun kapsamında Milli Savunma Bakanlığı veya Türk Silahlı
Kuvvetleri kadro ve kuruluşlarında çalışan sivil personelin asker kişi
sayılacağına dairdir. AYM, Anayasa değişikliği ile savaş hali dışında
asker olmayan kişilerin işledikleri suçlar nedeniyle askeri mahkeme-
lerde yargılanamayacağı anayasal olarak teminat altına alındığı gerek-
çesi ile anılan kanun hükmünü iptal etmiştir. İtiraz yoluyla konuyu
AYM’nin önüne getiren Askeri Mahkeme de ACK m. 3’ün Anayasa’ya
aykırı olduğunu dava dilekçesinde belirtmiş ve fakat önündeki davaya
uygulayacağı norm olmaması nedeniyle ACK m. 3’ü AYM önüne iptal
istemiyle taşımamıştır. Bununla birlikte AYM’nin kararı ve gerekçesi
değerlendirildiğinde ACK m. 3’ün AYM’nin önüne gelmesi durumun-
da iptal edilmesi pek muhtemeldir.
B. Hümanizm İlkesi Çerçevesinde 4551 sayılı Kanun’un 10.
maddesinin Son Fıkrasının Değerlendirilmesi
“Hümanizm İlkesi suç politikasının temel ilkelerinden biridir. Bu
ilke ile insan onuruyla bağdaşmayacak bir cezaya hükmedilemeyeceği
ve cezanın da insan onuruna aykırı şekilde infaz edilemeyeceği kas-
tedilmektedir.
8
Keza “İşkence, insanlık dışı veya aşağılayıcı muamele
veya ceza yasağı” ilkesi kendisine birçok uluslararası sözleşmede yer
bulmuştur. Örnek olarak Birleşmiş Milletler Evrensel İnsan Hakları
Bildirisi (EİHB) m.5, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) m. 3,
Birleşmiş Milletler Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi (MSHS) m.7,
7
Anayasa Mahkemesi, E. 2012/45, K. 2012/125, T. 20.9.2012, (Çevrimiçi), Kararlar
Bilgi Bankası,
http://www.kararlaryeni.anayasa.gov.tr/Karar/Content/cfc36587-dcd6-4a9b-ba57-62d23a1a4f0f?excludeGerekce=False&wordsOnly=False , 1Ekim
2014.
8
Koca, Üzülmez, a.g.e., s. 42.: İçel, Donay, a.g.e., s. 72-73.