

Kamu Avukatlarının Türk İdare Hukuku Açısından Dikkate Alınması Gereken Sorunları...
320
Çalışan Avukatlar Kurultayı’nda tekrarlanmıştır. Bunlardan özellikle
düzenleme konusu yapılması gerektiğini düşündüğümüz ve katıldığı-
mız sonuçlar bulunmaktadır.
Her şeyden önce, 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile kı-
rılan avukatlık tekelinin önüne geçilmelidir. Avukatlık mesleğinden
olmayanların kamu avukatlarının yetkileri ile donatılmasına ilişkin
mevzuat hükümleri değiştirilmelidir. Kamu avukatlarının teftiş ve
denetiminin avukatlık meslek kuralları çerçevesinde yapılması gerek-
mektedir. Kamu avukatlarının disiplin işleri 1136 sayılı Avukatlık Ka-
nunu uyarınca yürütülmelidir.
Burada son olarak Adalet Bakanlığı’nın hazırlamış olduğu Avu-
katlık Kanunu Taslağı’nın kamuda çalışan avukatlarla ilgili düzen-
lemelerine de değinmek gerekmektedir. Taslağın kamu avukatlarını
ilgilendiren önemli maddeleri, 49 ve 68 inci madde hükümleridir.
Taslağın
“Avukatlık ücreti”
başlıklı 49 uncu maddesinin 9 uncu fık-
ra hükmüne göre,
“Kamu avukatları tarafından takip edilen davalarda idare
lehine hükmedilen vekâlet ücreti kamu avukatına aittir. Bunun aksine düzen-
lemeler hükümsüzdür. Ancak, kamu avukatlarına bu kapsamda bir yıl içinde
ödenecek vekâlet ücretleri, kendi aylık ücretlerinin bir yıllık toplam miktarını
geçemez”
. Fıkranın düzenlemesi bugün, kamu avukatlarının vekalet
ücretlerine ilişkin talepleriyle uyumlu görünmektedir. Ancak aynı
hükmün, kamu avukatlarına ödenen aylık ücretler ve bunların he-
saplanmasında dikkate alınan katsayıların yükseltilmesine ilişkin ta-
lepleri karşıladığını söylemek pek mümkün görünmemektedir. Kamu
avukatlarının bu fıkra kapsamında alacakları vekalet ücretinin aylık
ücretlerinin bir yıllık toplammiktarını geçemeyeceğine ilişkin hüküm
aleyhte bir düzenleme olarak kabul edilebilir.
Taslağın
“Kamu avukatlığı”
başlıklı 68 inci madde hükmüne göre ise,
“Kamu kurum ve kuruluşları ile kamu iktisadi teşebbüslerinde asli ve sürekli
şekilde, bir kadroya bağlı olarak avukatlık yapılabilir. Kamu avukatlarının baro
levhasına yazılmaları isteklerine bağlıdır. Kamu avukatlarının baro levhasına
yazılmayı istemeleri halinde görev yaptıkları yer barosuna kaydolurlar, başka
bir yerde sürekli görevlendirilmeleri durumunda o baroya kayıtlarını aldırırlar.
Kamu avukatları, görevlerinin gereği olan işleri yaparken, baro levhasına ka-
yıtlı avukatların hak ve yetkilerine sahip ve onların ödevleriyle yükümlüdür-
ler”
. Bu hüküm uyarınca, kamu avukatları bakımından baro levhasına