Previous Page  326 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 326 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Yunus Emre YILMAZOĞLU

325

Vergilendirme ilişkisinin vergi hukukunu teşkil eden bu maddi ve

şekli kurallara uygun bir düzen içinde yürütülmesi gerekir.

Türk vergi sisteminde gelir, kurumlar, veraset ve intikal, katma

değer vergisi gibi belli başlı vergiler, verginin hesaplanmasında esas

alınacak matrahın yükümlü tarafından saptanıp bildirilmesine da-

yanmaktadır.

2

Vergi idaresine de beyanın doğruluğunu araştırıp tes-

pit etme ve verginin ödenmesini sağlama hususunda yetki tanınmış-

tır. Ancak vergilendirme ödevlerine aykırı davranışların yaptırıma

bağlanmadığı bir vergilendirme sisteminde vergi ile ilgili ödevlerin

hukuka uygun şekilde yerine getirileceğini beklemek ve bu hususta

denetimin yeterli bir çözüm olduğunu savunmak

3

mümkün değildir.

Bu gerçeği gören kanun koyucu, maddi ve şekli vergi hukuku

kuralları ile şekillenen vergi düzenini korumak ve vergi ödevlerinin

yerine getirilmesini sağlamak amacıyla

4

vergi ödevlerini ihlal eden fi-

illeri suç ve kabahatler hukukuna başvurarak yaptırıma bağlamıştır.

Bu düzenlemelere VUK’un Dördüncü Kitabında yer verilmiştir.

5

Kanun’da vergi suç ve cezaları, ceza hukuku anlamında vergi suç

ve cezaları (madde 359-363) ile idare hukuku anlamında vergi suç ve

cezaları (kabahat ve yaptırımları) (madde 341-355) olmak üzere birbi-

rinden farklı hukuki rejime tabi iki ayrı grupta düzenlenmiştir.

6

Hu-

kuki rejim farklılığına bağlı olarak her iki tür hukuka aykırılık hali

ve karşılığında öngörülen yaptırımlar doktrinde ayrıntılarıyla incelen-

miştir. Bu tespitler

7

topluca irdelendiğinde şu sonuçlara ulaşılabilir:

Değişiklikleri İşlenmiş 22. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara 2013, s:2

2

Öncel-Kumrulu-Çağan, age., s: 96

3

Funda Başaran Yavaşlar, “İdari Nitelikli Vergi Suç ve Cezaları”, Danıştay ve İdari

Yargı Günü, 138. Yıl Sempozyumu, 11-12 Mayıs 2006, Danıştay Tasnif ve Yayın

Bürosu Yayınları, No:76, Danıştay Matbaası 2008 (131-178), s:131

4

Vergi Ceza Hukuku’nun amacı, korunan menfaatler temel alınarak ikili bir ayrım

içinde de incelenmektedir. İlk elde amaç “vergi sisteminin hukukun öngördüğü

şekilde işlemesini ve böylece vergi geliri elde edilmesini” sağlama biçiminde be-

lirlendiğinde, korunan menfaat “hazine ve buna bağlı olarak kamu yararı” olmak-

tadır. Ancak bireyi ihmal etmeyen bir bakış açısıyla amaç “herkesin vergi ödevini

yerine getirmesini sağlama” biçiminde tespit edildiğinde “dürüst mükelleflerin

hukuki menfaatleri” de korunmaktadır. Funda Başaran Yavaşlar, “Vergi Ceza

Hukuku’ndaki Değişim Süreci ve Bu Sürecin Vergi Ceza Sistemine Etkileri”,

Vergi

Sorunları Dergisi

, Şubat 2008, s:233

(www.vergisorunlari.com.tr

)

5

Yavaşlar, “İdari Nitelikli...”, s:131

6

Yavaşlar, “İdari Nitelikli...”, s:131-132

7

“Kabahatler Kanunu Gerekçesi”

(http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem23/

yil01/ss56.pdf), “Yavaşlar, “İdari Nitelikli...”, s:132” ve “Şafak Ertan Çomaklı-

Ahmet Ak, Vergi Ceza Hukukunda Suç ve Kabahatler, Erzurum Barosu, Mart