

Vergi Yargısı Uygulamasında Kabahatler Kanunu’na Alternatif Bir Bakış...
326
Ceza hukuku anlamında vergi suç ve cezaları kamu düzenini
korumaya yönelmekte ve suçlar kamusal düzene karşı hukuka aykı-
rılık hallerini
8
oluşturmaktadır. İdare hukuku anlamındaki kabahat
ve yaptırımlar ise mali ve idari düzeni korumaya yönelmekte ve ka-
bahatler vergi geliri kaybına yol açan ve/veya vergi sisteminin işle-
yişini aksatan hukuka aykırılık hallerini oluşturmaktadır.
9
Vergi suç
ve cezaları adli usullerle tespit edilmekte ve ceza, mahkeme kararıyla
verilmekte iken, mali düzene aykırılık oluşturan fiiller ise idari usul-
lerle tespit edilmekte ve ceza, vergi idaresince idari işlem tesisi yoluy-
la uygulanmaktadır. Vergi suçlarına hürriyeti bağlayıcı ceza ve adli
para cezası, mali düzene aykırılık oluşturan fiillere ise idari para ce-
zası uygulanmaktadır. Adli mahkeme kararıyla verilen ceza üst tem-
yiz merciinin denetimine tabi iken, mali düzene aykırılık oluşturan
fiillere uygulanan para cezası, açılan idari dava üzerine vergi mah-
kemesince denetlenmektedir. Vergi suçlarının tespitinde kastın varlığı
aranmakta, mali düzene aykırılık oluşturan fiillerin ise kasten ya da
taksirle işlenebilmesinin mümkün olduğu kabul edilmektedir. Vergi
cezasının muhatabı gerçek kişiler, mali düzene aykırılık oluşturan fi-
illere uygulanacak yaptırımının muhatabı ise gerçek ya da tüzel kişi-
ler olabilir. Vergi cezaları adli sicile kaydolunur, mali düzene aykırılık
2013, 1. Baskı, Yayın No:5, s:27”
8
Doğan Şenyüz, Vergi Ceza Hukuku Vergi Kabahatleri ve Suçları, 7. baskı, Ekin
Basım Yayım Dağıtım, Bursa, Kasım 2013, s:4
9
“Vergi suçlarının korumaya çalıştığı genel kamu düzeni ile vergi kabahatlerinin
korumaya çalıştığı idari-vergisel kamu düzeni uygulanacak yaptırımların amaç-
larını farklılaştırmaktadır. Vergi suçları için yaptırım teorisinin bilinen amaçları
dışında bir amaç arama arayışı kanımızca sonuç vermeyecektir. Buna karşın idari
kamu düzenini bozan (vergi ziyaı) veya tehdit eden (usulsüzlük) vergi kabahatle-
ri ile, salt caydırma amacının elde edilmeye çalışıldığı anlaşılmaktadır… Bu nok-
tada varılabilecek bir ara sonuç uyarınca, vergi suçlarının vergi kabahatlerinden
ayrılması da anlamlı hale gelmiştir.” İbrahim Nihat Bayar, Vergi Kaçakçılığı, Mali
Akademi, Akademi Serisi Yayın No:4 Haziran 2013, s:45; “Vergi kabahatleri kamu
ekonomisi içerisinde kalmakta ve kamu gelirleri içinde önemli yeri olan vergiler
için düşünülen vergisel kamu düzenini korumaktadır. Dolayısıyla, kabahatlerin
suçların dışında düzenlenmesinden vergi kabahatleri de etkilenmektedir.” (Donay
ve Yavaşlar’a atıflar) Aziz Taşdelen, “Vergi Kabahatlerinin Anayasal Temelleri
Üzerine Düşünceler”,
Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
, Yıl:2010, Cilt:59,
Sayı:4 (767-795), s:770 “Vergi kabahatlerinin hazine yararı ekseninde idari düzeni
koruması esas iken, vergi suçları kamu düzeninin korunmasını esas alır.” Şenyüz,
age.,s:44; Vergi kabahatlerine yaptırım uygulanarak vergi kaybına uğratan ya da
uğratma tehlikesi taşıyan aykırı davranışlar önlenmek istendiği; bu bakış açısında
kabahati cezalandırma amacının ön plana çıktığı hakkında: Şenyüz, age., s:45