Previous Page  317 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 317 / 561 Next Page
Page Background

Kamu Avukatlarının Türk İdare Hukuku Açısından Dikkate Alınması Gereken Sorunları...

316

ilki, kamu avukatlarının bugün hem görevli oldukları kurum hem de

kayıtlı oldukları baroların disiplin kurulları tarafından disiplin soruş-

turmasına tabi tutulabilmeleridir. Bu husus, aşağıda da incelemeye

çalışacağımız üzere beraberinde yanıtı olmayan birtakım soruları da

beraberinde getirmektedir. Konuyla ilgili dikkat çekilmesi gereken di-

ğer bir nokta ise, kamu avukatlarının görevli oldukları kurumlarda di-

siplin soruşturmalarının 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na tabi

olmaları dolayısıyla hukukçu olmayanlar tarafından yürütülebilecek

olmasıdır.

Kamu görevlilerinin tabi olduğu disiplin rejiminin, kamu hizmet-

lerinin sürekli ve düzenli yerine getirilmesini amaçladığı kabul edile-

bilir. Bu doğrultuda söz konusu amacı korumaya yönelik kurallar, di-

siplin kuralları ve bunların ihlali halinde öngörülen sonuçlar, disiplin

cezaları, da geniş anlamda ceza hukuku içinde değerlendirilmektedir.

16

Aynı görüş doğrultusunda, ceza hukukunun genel ilkelerinin disiplin

hukukunda da uygulanabileceğini kabul etmek

17

gerekmektedir.

Ceza hukukunun genel ilkelerinin disiplin hukukunda da uygu-

lanabilirliğinin kabulü, yukarıda kamu avukatları bakımından tartış-

malı bulduğumuz noktaya bizi götürebilir. Ceza hukukunun genel il-

kelerinden biri olan

“ne bis in idem”

ilkesine göre, aynı fiile birden fazla

ceza verilemez. Bu ilke,

“failin fiili muhakeme edilmiş ve muhakeme sonunda

verilen hüküm kesin hüküm halini almışsa, aynı fiil ve aynı fail hakkında ye-

niden muhakeme”

18

yapılamaması anlamına gelmektedir. Ancak kamu

avukatlarıyla ilgili mevzuat incelendiğinde, bu ilkenin ihlal edilebilir

nitelikte olduğu görülmektedir. Her ne kadar kamu avukatlarıyla ilgili

Danıştay kararlarında

19

bu ilkenin ihlal edildiğine dair bir kararla kar-

16

Onur Karahanoğulları, “Memur Disiplin Hukukunun Niteliği ve İlkeleri”, Çağ-

daş Yerel Yönetimler, Cilt:8, Sayı: 3, 3 Temmuz 1999, s. 57.

17

Cemil Kaya, “Memur Disiplin Suç ve Cezalarına ve Disiplin Soruşturmasına Ha-

kim Olan Temel İlkeler”,

Amme İdaresi Dergisi

, Cilt: 38, Sayı: 2, Haziran 2005, s. 71.

18

Harun Orman, Memur Disiplin Hukukunun Genel İlkeleri, İstanbul Kültür Üni-

versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temmuz 2011, s. 75 (Yayınlanmamış Yüksek

Lisans Tezi)

19

Danıştay 12. Dairesi’nin 30.10.2001 tarih ve E. 2000/2310- K. 2001/3576 sayılı

kararı aslında getirdiğimiz eleştirinin aksine kamu avukatlarının, avukatlık mes-

leğinin gerektirdiği faaliyetlerinin disiplin cezalarının uygulanmasında dikkate

alındığını gösteren olumlu bir örnektir. Söz konusu kararda 12. Daire, kurum avu-

katı olan davacının, özürsüz bir veya iki gün göreve gelmediği gerekçesiyle 657

sayılı Yasanın 125/C-b hükmü uyarınca 1/8 oranında aylıktan kesme cezası ile