Previous Page  333 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 333 / 561 Next Page
Page Background

Vergi Yargısı Uygulamasında Kabahatler Kanunu’na Alternatif Bir Bakış...

332

A. Olumlu görüşlerin dayandığı argümanlar

a) “Kabahatler Kanunu’nun vergi kabahatlerini kapsayan bir genel

kanun niteliğini haiz oluşu, idari yaptırım öngörülen fiilleri(n) suç

yerine kabahat olarak nitelendirilmesine de dayanak olmaktadır.”

24

Kanun, vergi kabahatlerini de içine alacak biçimde tüm kabahatle-

ri kapsayıcı nitelikte genel bir kanundur.

b) KK’nin genel gerekçesinde ifade edilen “idari nitelikli yaptırım-

lara ilişkin sistem/hukuk birliği”ni sağlama amacı, karşılığında

idari yaptırım öngörülen vergi kabahatlerinin de bu kapsamda

değerlendirilmesini zorunlu kılmaktadır.

25

Bu amacın aksini orta-

ya koyacak nitelikte, vergi kabahatlerinin Kanun kapsam dışında

bırakılmasını gerektiren herhangi bir somut gerekçe ve açık yasal

dayanak da bulunmamaktadır.

c) 8.2.2008 tarihli ve 5728 sayılı Temel Ceza Kanunlarına Uyum Ama-

cıyla Çeşitli Kanunlarda ve Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik Ya-

pılmasına Dair Kanun’un ile 213 sayılı Kanun gibi ceza hükmü

içeren kanunlarda yer alan hükümlerin, 5237 sayılı Türk Ceza Ka-

nunu ve 5326 sayılı KK ile uyumlu hale getirilmesi, bazı suçların

unsurlarında 5237 sayılı Kanun’a uyum sağlanması amaçlanmıştır.

Bu kapsamda VUK’un ceza hükümlerini içeren dördüncü kitabı-

nın, ikinci kısmının, “Hürriyeti Bağlayıcı Ceza ile Cezalandırılacak

Suçlar ve Cezalar” biçimindeki üçüncü bölüm başlığı, 8.2.2008 tarihli

ve 5728 sayılı Kanun ile “Suçlar ve Cezalar” şeklinde değiştirilmiştir.

26

Bu değişiklikle idari yaptırım ile cezalandırılan vergi suçu-hürriyeti

bağlayıcı ceza ile cezalandırılan vergi suçu ayrımı kaldırılmış olmak-

24

Bayar, age., s:41

25

Yavaşlar, “Vergi Ceza Hukuku’ndaki…”; KK’nda “…idarî yaptırımları gerektiren

fiiller yani kabahatler açısından kanunîlik ilkesi, zaman bakımından uygulama

ve sorumluluk esasları, zamanaşımı, idarî yaptırımların hukukî niteliği, çeşitleri

ve sonuçları, bu yaptırımların yerine getirilmesi rejimi gibi konular, bir sistema-

tik çerçevesinde düzenlenmiştir. Ayrıca, idarî yaptırım kararlarına karşı kanun

yolu da düzenlenmiştir. Kabahatler Kanununda idarî yaptırımlarla ilgili olarak

belirlenen genel hükümler nedeniyle, bu hükümlerin özel kanunlarda tanımlanan

kabahatler hakkında da uygulanması gerekmektedir.” (5728 sayılı Kanun Genel

Gerekçesi’nden,

http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/ss56.pdf

)

26

5728 sayılı Kanun’un Genel Gerekçesi

http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/

donem23/yil01/ss56.pdf; Öncel-Kumrulu-Çağan, age., s:215