

Vergi Yargısı Uygulamasında Kabahatler Kanunu’na Alternatif Bir Bakış...
332
A. Olumlu görüşlerin dayandığı argümanlar
a) “Kabahatler Kanunu’nun vergi kabahatlerini kapsayan bir genel
kanun niteliğini haiz oluşu, idari yaptırım öngörülen fiilleri(n) suç
yerine kabahat olarak nitelendirilmesine de dayanak olmaktadır.”
24
Kanun, vergi kabahatlerini de içine alacak biçimde tüm kabahatle-
ri kapsayıcı nitelikte genel bir kanundur.
b) KK’nin genel gerekçesinde ifade edilen “idari nitelikli yaptırım-
lara ilişkin sistem/hukuk birliği”ni sağlama amacı, karşılığında
idari yaptırım öngörülen vergi kabahatlerinin de bu kapsamda
değerlendirilmesini zorunlu kılmaktadır.
25
Bu amacın aksini orta-
ya koyacak nitelikte, vergi kabahatlerinin Kanun kapsam dışında
bırakılmasını gerektiren herhangi bir somut gerekçe ve açık yasal
dayanak da bulunmamaktadır.
c) 8.2.2008 tarihli ve 5728 sayılı Temel Ceza Kanunlarına Uyum Ama-
cıyla Çeşitli Kanunlarda ve Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik Ya-
pılmasına Dair Kanun’un ile 213 sayılı Kanun gibi ceza hükmü
içeren kanunlarda yer alan hükümlerin, 5237 sayılı Türk Ceza Ka-
nunu ve 5326 sayılı KK ile uyumlu hale getirilmesi, bazı suçların
unsurlarında 5237 sayılı Kanun’a uyum sağlanması amaçlanmıştır.
Bu kapsamda VUK’un ceza hükümlerini içeren dördüncü kitabı-
nın, ikinci kısmının, “Hürriyeti Bağlayıcı Ceza ile Cezalandırılacak
Suçlar ve Cezalar” biçimindeki üçüncü bölüm başlığı, 8.2.2008 tarihli
ve 5728 sayılı Kanun ile “Suçlar ve Cezalar” şeklinde değiştirilmiştir.
26
Bu değişiklikle idari yaptırım ile cezalandırılan vergi suçu-hürriyeti
bağlayıcı ceza ile cezalandırılan vergi suçu ayrımı kaldırılmış olmak-
24
Bayar, age., s:41
25
Yavaşlar, “Vergi Ceza Hukuku’ndaki…”; KK’nda “…idarî yaptırımları gerektiren
fiiller yani kabahatler açısından kanunîlik ilkesi, zaman bakımından uygulama
ve sorumluluk esasları, zamanaşımı, idarî yaptırımların hukukî niteliği, çeşitleri
ve sonuçları, bu yaptırımların yerine getirilmesi rejimi gibi konular, bir sistema-
tik çerçevesinde düzenlenmiştir. Ayrıca, idarî yaptırım kararlarına karşı kanun
yolu da düzenlenmiştir. Kabahatler Kanununda idarî yaptırımlarla ilgili olarak
belirlenen genel hükümler nedeniyle, bu hükümlerin özel kanunlarda tanımlanan
kabahatler hakkında da uygulanması gerekmektedir.” (5728 sayılı Kanun Genel
Gerekçesi’nden,
http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/ss56.pdf)
26
5728 sayılı Kanun’un Genel Gerekçesi
http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/ss56.pdf; Öncel-Kumrulu-Çağan, age., s:215