Previous Page  415 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 415 / 561 Next Page
Page Background

Serbest Bölgede İstisnaya Tabi İşçi Ücretlerinden Terkin Edilen Gelir Vergisi Tutarı...

414

Aynı şekilde Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından

Ekonomi Bakanlığına verilen görüşte, 5810 sayılı Kanun’un madde ge-

rekçeleri arasında yer alan “

özellikle üretici firmalarda yaşanacak

sıkıntıların giderilmesi

ve bölgelere üretici ihracatçı firmaların çekilmesi

amacıyla”

ifadesinin, terkin edilen vergiden işveren lehine vazgeçildiği

anlamına geldiği belirtilmektedir.

8

Konuya ilişkin bazı çalışmalarda

da aynı gerekçeler ileri sürülmektedir.

9

Görüldüğü üzere 3218 sayılı Kanun’un lafzından çıkmayan -istisna

tutarının işverene mal edileceği- görüşü, madde gerekçelerinden yola

çıkılarak, tarihsel yorum yöntemiyle temellendirilmeye çalışılmakta-

dır. Tarihsel yorumun bir yorum yöntemi olarak kullanılmasının (ve

madde lafzında bulunmayan bir anlamın madde gerekçesinden çıka-

rılmaya çalışılmasının) yöntemsel doğruluğuna ilişkin tartışma bir

yana, gerekçe incelendiğinde aslında iddia edildiği şekilde TBMM’nin

5810 sayılı Kanun’u çıkarırken işçi ücretlerinden kesilen verginin işve-

rene bırakılacağına ilişkin bir iradesine rastlanılmamaktadır.

10

Gerçekten daha sonra 5810 sayılı Kanun’a dönüşen kanun tasa-

rısının genel gerekçesinde yer alan ifade

11

ile tasarının (3218 sayılı

8

29.06.2012 tarih ve 68472 sayılı yazı. Ekonomi Bakanlığı da, Çalışma ve Sosyal

Güvenlik Bakanlığına gönderilen 24.05.2012 tarih ve 37420 sayılı yazıyla Maliye

Bakanlığının görüşü doğrultusunda hareket etmektedir.

9

3218 sayılı Kanun’un 3. madde hükmünü değiştiren, “5810 sayılı Kanun’un ge-

nel gerekçesi ve madde gerekçesinde yer alan “Tasarı ile serbest bölgelerin yirmi

yıllık geçmiş faaliyetleri değerlendirilerek, kuruluş amaçları tekrar ele alınmış ve

serbest bölgelerin vizyonu; ihracata yönelik yatırım ve üretimi teşvik etmek…” ve

“3218 sayılı Kanun’ un geçici 3. maddesinin ikinci fıkrası değiştirilerek, 2008 yılı

sonu itibariyle serbest bölgelerde çalışanlar için sağlanan gelir vergisi muafiyeti-

nin kalkacak olması nedeniyle özellikle üretici firmalarda yaşanacak sıkıntıların

giderilmesi ve bölgelere üretici ihracatçı firmaların çekilmesi amacıyla, bu mua-

fiyetlerin

üreticiler için

Avrupa Birliği’ne üyelik tarihine kadar devam ettirilmesi

amaçlanmıştır” şeklindeki gerekçelerin “kanun koyucunun ihracatı, ihracat için

imalatı ve bu vesileyle imalat için yapılan yatırımlarla istihdamı teşvik etmektedir

ki burada teşvik edilenin müteşebbis olduğunu gösterdiği sonucuna varılmakta-

dır. Şentürk, s. 110 Aynı yönde: Şakar, s.27-29

10

Tasarının görüşüldüğü genel kurulda ise bu istisna konusu gelir vergisinin işve-

renlere ya da işçilere ait olacağına ilişkin hiçbir tartışma bulunmamakta, madde

için söz alan iktidar ya da muhalefete mensup hiçbir milletvekili bu konuya de-

ğinmemektedir. Keza genel kurulda yer alan ve tasarının geçtiği plan ve bütçe

komisyonunun da bu konuda herhangi bir görüş beyan etmediği anlaşılmaktadır

www.tbmm.gov.tr/develop/owa/tutanak_g_sd.birlesim_baslangic?P4=11165&

P5=B&PAGE1=81&PAGE2=82 10.07.2015

11

“Çalışanların ücretlerinden vergi kesintisinin olmaması sonucu, müteşebbislere

daha ucuz ve Türkiye’den işçi temin edebilmelerine imkân vererek, Türki-