

Serbest Bölgede İstisnaya Tabi İşçi Ücretlerinden Terkin Edilen Gelir Vergisi Tutarı...
414
Aynı şekilde Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından
Ekonomi Bakanlığına verilen görüşte, 5810 sayılı Kanun’un madde ge-
rekçeleri arasında yer alan “
özellikle üretici firmalarda yaşanacak
sıkıntıların giderilmesi
ve bölgelere üretici ihracatçı firmaların çekilmesi
amacıyla”
ifadesinin, terkin edilen vergiden işveren lehine vazgeçildiği
anlamına geldiği belirtilmektedir.
8
Konuya ilişkin bazı çalışmalarda
da aynı gerekçeler ileri sürülmektedir.
9
Görüldüğü üzere 3218 sayılı Kanun’un lafzından çıkmayan -istisna
tutarının işverene mal edileceği- görüşü, madde gerekçelerinden yola
çıkılarak, tarihsel yorum yöntemiyle temellendirilmeye çalışılmakta-
dır. Tarihsel yorumun bir yorum yöntemi olarak kullanılmasının (ve
madde lafzında bulunmayan bir anlamın madde gerekçesinden çıka-
rılmaya çalışılmasının) yöntemsel doğruluğuna ilişkin tartışma bir
yana, gerekçe incelendiğinde aslında iddia edildiği şekilde TBMM’nin
5810 sayılı Kanun’u çıkarırken işçi ücretlerinden kesilen verginin işve-
rene bırakılacağına ilişkin bir iradesine rastlanılmamaktadır.
10
Gerçekten daha sonra 5810 sayılı Kanun’a dönüşen kanun tasa-
rısının genel gerekçesinde yer alan ifade
11
ile tasarının (3218 sayılı
8
29.06.2012 tarih ve 68472 sayılı yazı. Ekonomi Bakanlığı da, Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığına gönderilen 24.05.2012 tarih ve 37420 sayılı yazıyla Maliye
Bakanlığının görüşü doğrultusunda hareket etmektedir.
9
3218 sayılı Kanun’un 3. madde hükmünü değiştiren, “5810 sayılı Kanun’un ge-
nel gerekçesi ve madde gerekçesinde yer alan “Tasarı ile serbest bölgelerin yirmi
yıllık geçmiş faaliyetleri değerlendirilerek, kuruluş amaçları tekrar ele alınmış ve
serbest bölgelerin vizyonu; ihracata yönelik yatırım ve üretimi teşvik etmek…” ve
“3218 sayılı Kanun’ un geçici 3. maddesinin ikinci fıkrası değiştirilerek, 2008 yılı
sonu itibariyle serbest bölgelerde çalışanlar için sağlanan gelir vergisi muafiyeti-
nin kalkacak olması nedeniyle özellikle üretici firmalarda yaşanacak sıkıntıların
giderilmesi ve bölgelere üretici ihracatçı firmaların çekilmesi amacıyla, bu mua-
fiyetlerin
üreticiler için
Avrupa Birliği’ne üyelik tarihine kadar devam ettirilmesi
amaçlanmıştır” şeklindeki gerekçelerin “kanun koyucunun ihracatı, ihracat için
imalatı ve bu vesileyle imalat için yapılan yatırımlarla istihdamı teşvik etmektedir
ki burada teşvik edilenin müteşebbis olduğunu gösterdiği sonucuna varılmakta-
dır. Şentürk, s. 110 Aynı yönde: Şakar, s.27-29
10
Tasarının görüşüldüğü genel kurulda ise bu istisna konusu gelir vergisinin işve-
renlere ya da işçilere ait olacağına ilişkin hiçbir tartışma bulunmamakta, madde
için söz alan iktidar ya da muhalefete mensup hiçbir milletvekili bu konuya de-
ğinmemektedir. Keza genel kurulda yer alan ve tasarının geçtiği plan ve bütçe
komisyonunun da bu konuda herhangi bir görüş beyan etmediği anlaşılmaktadır
www.tbmm.gov.tr/develop/owa/tutanak_g_sd.birlesim_baslangic?P4=11165&P5=B&PAGE1=81&PAGE2=82 10.07.2015
11
“Çalışanların ücretlerinden vergi kesintisinin olmaması sonucu, müteşebbislere
daha ucuz ve Türkiye’den işçi temin edebilmelerine imkân vererek, Türki-