Previous Page  418 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 418 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Barış BAHÇECİ

417

(…) muhtasar beyannamesine ithal edilir. Beyanname üzerinden gelir stopaj

vergisi kendi mevzuatına göre tahakkuk ettirilir. Devlete ödenecek duruma ge-

len gelir stopaj vergisini devlet işveren (vergi sorumlusu) lehine kısmen veya

tamamen almaktan vazgeçer. Bu uygulama teknik olarak tahakkuktan terkin

işlemi olarak nitelendirilir.

” İdareye göre bu durumda terkin edilen ver-

ginin işverene ait olacağı açıktır.

14

İdarenin verdiği örneklere bakıldığında, üçüncü örneği ilk iki ör-

nekten ayıran tek hususun istisna konusu tutar için işverence muh-

tasar beyanname verilmesi ve bu tutarın daha sonra terkin edilmesi

olduğu görülmektedir. Bu uygulamalar arasındaki fark olan tahakkuk

etmiş tutarın terkine tabi tutulması ise, işçiden kesilen gelir vergisini

işverene mal etmek için yeterli bir gerekçe değildir. İşçi ücretinden ke-

silen gelir vergisinin tahakkuk etmesi bu kesintinin işçi ücretinden ya-

pıldığı gerçeğini değiştirmeyeceği gibi, kesintinin işveren tarafından

yapılmış olması da, bu tutarın işverene ait olacağı anlamına gelmez.

İdarenin ortaya koyduğu görüşün kabulü halinde ise işverenin hatalı

bildirimi ile işçi için fazladan tahakkuk etmiş gelir vergisi tutarının,

sonradan düzeltme işlemi yapılsa bile işçiye değil işverene ait olacağı

gibi absürd bir sonuçla karşılaşılır. Bu uygulamanın “tahakkuktan ter-

kin” olarak adlandırılması ise tahakkuk etmiş bir tutarın daha sonra

yapılan terkin işlemi ile devlet uhdesinden çıkmasından başka bir an-

lam ifade etmez. Kaldı ki, idarenin bu görüşünün yasal açıdan hiçbir

dayanağı da bulunmamaktadır.

1.2.3. Konuyla İlgili Düzenleme Yetkisinin Maliye

Bakanlığına Ait Olduğu Görüşü

İdarenin ilgili yazısında belki de en ilginç ifade ise son cümlede

yer almakta, “

verginin tarh, tahakkuk, tahsil aşamaları ile bu konudaki uygu-

lamalara ilişkin usul ve esasların ancak Bakanlığımızca belirlenebileceği

” be-

lirtilmektedir. Kanunla Maliye Bakanlığına konuyla ilgili ikincil mev-

zuat yapma yetkisi verildiği doğru olmakla beraber, bu düzenlemenin

Maliye Bakanlığına kanunda yer almayan işçinin mülkiyet hakkını

ihlal eden bir düzenlemeyi tebliğ vb. işlemlerle hayata geçirme yetkisi

vermediği de açıktır.

14

29.06.2012 tarih ve 68472 sayılı Bakanlık yazısı.