Previous Page  439 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 439 / 561 Next Page
Page Background

Tasarrufun İptali Davalarının Kamu İcra Hukuku ve Genel İcra Hukuku Çerçevesinde Özel...

438

açan, eş anlatımla mal kaçırma sayılan hukuki tasarrufların önlen-

mesine ilişkindir.

23

Bunlar arasında; ihtiyatî tahakkuk, ihtiyatî haciz,

amme borçlusundan teminat istenmesi, amme alacaklısı lehine tanı-

nan rüçhan hakkı, amme borçlusunun amme alacağını ödemekten

kaçınmasına ilişkin bazı hukuki işlemlerinin iptal edilmesi bulunur.

Amme alacaklarının tahsiline ilişkin olarak özel bir kanunun

gerekip gerekmediği tartışmalıdır.

24

Bu soruya vergi hukukçuları ve

medeni usul hukukçuları farklı yaklaşırlar. Vergi hukukçularına göre,

devletin amme hukukundan kaynaklı alacakları için 6183 sayılı Ka-

nun hükümleri gerekli ve zorunludur.

25

Zira alacağın niteliği farklıdır.

İİK’na tâbi alacaklar özel hukuk ilişkisinden kaynaklandığı halde 6183

sayılı Kanun’a göre takip ve tahsil edilen alacaklar kamu hukuku iliş-

kisinden doğar. Bu nedenle devletin varlığı için zorunlu olan amme

alacaklarının tahsili tehlikeye girmemelidir. Kaldı ki tarafların hukuki

durumları da farklıdır. Genel icra hukukunda taraflar eşit statüde ol-

dukları halde kamu icra hukukunda alacaklı devlet, il özel idareleri ve

belediyeler olup, amme alacağı diğer alacaklardan üstün niteliktedir.

26

Ayrıca kamu hizmetlerinin sürekliliği ilkesi gereği, devletin vergi ge-

lirine sürekli ihtiyaç duyması nedeniyle tahsil işleminin etkin ve hızlı

bir şekilde yapılması şarttır. İİK, bu etkinliği ve hızı sağlayamaz.

27

Medeni usul hukukçuları ise, genel olarak, amme alacakları ile

özel alacaklar arasında derece ilişkisinin olmaması gerektiğini sa-

vunurlar.

28

Buna göre; amme alacakları için ayrı bir kanun olmama-

23

Karakoç, Y.: Kamu İcra Hukukunda Tasarrufun İptali Davası, Prof. Dr. Mualla

Öncel’e Armağan 2009, (s. 375-426), s. 376.

24

Bu tartışmalar için bkz; Kumrulu, A.: Vergi İcra Hukukuna Kuramsal Bir Yakla-

şım, Prof. Dr. Akif Erginay’a 65. Yaş Armağanı (s. 647-668), Ankara 1981, s. 651;

Üstündağ, S.: İcra Hukukunun Esasları, İstanbul 2004, s. 15-22; Arslaner, H.: 6183

sayılı Kanun Kapsamında Kamu Alacaklarının Haciz Yolu ile Tahsili. Ankara 2010,

s. 111 vd.; Çiftçi, P.: Menfaat Dengesi Çerçevesinde Genel İcra Hukuku ile Kamu

İcra Hukukunun Karşılaştırılması,

Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi

,

İzmir 2010, ,C.12, s. 313-379, s. 327 vd.

25

Kumrulu, s. 652.

26

Gerçek, A.: Kamu Alacaklarının Takip ve Tahsil Hukuku. Bursa 2010, s. 18.

27

Kumrulu, s. 648; Karakoç, Y.: Genel Vergi Hukuku, Ankara 2014, s. 579; Karakoç,

Y.: Kamu Alacaklarının Tahsili: Kamu İcra Hukuku,

Vergi Sorunları Dergisi

(s. 116-

135), Ankara 2001, S. 153, s. 116; Öncü, K.: Vergi Hukukunda Tasarrufun İptali

Davaları. Ankara 2012, s. 22.

28

“Bir alacak cebrî icra yolu ile tahsili kabil hale gelince, bunun tezelden ve az mas-

rafla tahsili Devletin vazifesidir. Bunun için alacağın mahiyeti, yani amme veya

hususî hukuk alacağı ile içtima edince amme menfaati mülâhazası ile imtiyazlı