Previous Page  49 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 49 / 561 Next Page
Page Background

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...

48

Tamamlayıcı koruma, geçici korumadan farklı bir statüdür.

137

Geçici koruma, kitlesel akınlar durumunda belirli bir süreyle sınırlı

olarak acil bir koruma sağlanması iken tamamlayıcı koruma, acil ve

geçici bir uygulama değildir.

138

Tamamlayıcı koruma, Türk hukukunda ilk kez YUKK’da düzen-

lenmiştir. Ancak Türkiye’nin taraf olduğu bazı milletlerarası anlaş-

malarda, tamamlayıcı korumaya ilişkin hükümler bulunmaktadır. Ta-

mamlayıcı korumaya ilişkin çeşitli hükümler içeren Türkiye’nin taraf

olduğu bazı milletlerarası anlaşmalar ve ilgili hükümleri ise şunlardır:

1951 tarihli Cenevre Sözleşmesi’nin 33. maddesine göre, “Hiçbir

âkit devlet, bir mülteciyi, ırkı, dini, vatandaşlığı, belli bir sosyal gruba

mensubiyeti veya siyasî fikirleri dolayısıyla, hayat ve hürriyetinin teh-

dit edileceği ülkelerin sınırlarına, her ne şekilde olursa olsun sınır dışı

veya iade edemez.”

139

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin işkence yasağına dair 3.

maddesine göre, hiç kimse işkenceye, insanlık dışı ya da onur kırıcı

ceza veya işlemlere tâbi tutulamaz.

İşkenceye ve Diğer Zalimane Gayriinsanî veya Küçültücü Muame-

le veya Cezaya Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi’nin 3. maddesine

göre, hiçbir Taraf Devlet bir şahsı, işkenceye tabi tutulacağı tehlike-

sinde olduğuna dair esaslı sebeplerin bulunduğu kanaatini uyandı-

ran başka devlete geri göndermeyecek, sınır dışı etmeyecek veya iade

etmeyecektir. Bu gibi esaslı sebeplerin bulunup bulunmadığını tayin

maksadıyla, yetkili merciler, söz konusu devlette mümkün olduğu

kadar sistemli biçimde yaygın, açık seçik ve kitlesel insan hakları

ihlâlleri bulunup bulunmadığı dahil tüm ilgili hususları göz önünde

tutacaktır.

Suçluların İadesine Dair Avrupa Sözleşmesi’nin 3. maddesi uya-

137

Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 67; Kaya/Yılmaz Eren, s. 33.

138

Ekşi, Yabancılar ve Uluslararası Koruma, s.49; Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği,

s. 67; Kaya/Yılmaz Eren, s.33.

139

Ancak 32. maddenin 2.fıkrasına göre, bulunduğu ülkenin güvenliği için tehlikeli

sayılması yolunda ciddi sebepler bulunan veya özellikle ağır bir adi suçtan dolayı

kesinleşmiş bir hükümle mahkûm olduğu için söz konusu ülke açısından tehlike

oluşturmaya devam eden mülteci, geri gönderilmeme hakkından yararlanmayı

talep edemez.