Previous Page  47 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 561 Next Page
Page Background

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...

46

mayan, ya da söz konusu korku nedeniyle yararlanmak istemeyen ya-

bancıya veya bu tür olaylar sonucu önceden yaşadığı ikamet ülkesinin

dışında bulunan, oraya dönemeyen veya söz konusu korku nedeniyle

dönmek istemeyen vatansız kişiye, statü belirleme işlemleri sonrasın-

da, eğer bu koşullar varsa her bir bireysel başvurunun değerlendi-

rilmesinden sonra şartlı mülteci statüsü verilebilir. Çünkü Suriye’de

meydana gelen olaylar Avrupa dışında meydana gelen olaylar kapsa-

mındadır.

Bununla birlikte şartlı mülteci statünün verilebilmesi için Suriye’de

meydana gelen olaylar nedeniyle ülkemize gelen ya da ülkemiz sınır-

larını geçen kişilerin bireysel koruma başvurusunda bulunmuş olması

ve onlara dair yetkili makamlarca statü değerlendirmelerinin tamam-

lanmış olması gereklidir. Türkiye’ye yönelik Suriye’den kaynaklı bu

kitlesel akın ani ve büyük ölçeklidir. Bu nedenle bu kişiler için geçici

koruma statüsü uygulanagelmektedir.

133

Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 7. maddesinin üçüncü fıkrasına

göre, geçici korunanlar, YUKK’a göre belirlenen uluslararası koruma

statülerinden herhangi birini doğrudan elde etmiş sayılmazlar. Ayrıca

Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 16. maddesine göre, geçici korumanın

uygulandığı süre içinde bu Yönetmelik kapsamındaki yabancıların bi-

reysel koruma başvuruları, geçici koruma tedbirlerinin etkin şekilde

uygulanabilmesi amacıyla işleme konulmaz.

Dolayısıyla, Suriye’den ülkemiz sınırlarına gelen ya da ülkemiz

sınırlarını geçen kişilerin, şartlı mülteci olarak bireysel başvuruda

bulunmuş olsa dahi bu başvuruları işleme konulmayacaktır. Geçici

korumanın uygulandığı süre içinde bu kişilerin şartlı mülteci statüsü

kazanmaları bu nedenle kural olarak mümkün değildir.

134

Kural bu ol-

makla birlikte, geçici koruma kapsamına alınmayacak yabancılardan,

8.maddenin ç bendinde yer alan ülkesinde silâhlı çatışmaya katılmış

olanların, silâhlı faaliyetlerine kalıcı olarak son verdiklerinin anlaşıl-

ması hâlinde, bireysel olarak uluslararası koruma statüsü belirleme

işlemlerine erişimlerinin sağlanacağı düzenlenmiştir (m.14/3). Yani

bu kişilerin diğer sivillerden farklı ve ayrıcalıklı olarak bireysel olarak

133

Uzun, s.112.

134

Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s.73.