

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...
56
4817 sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanunun’un
156
14. maddesinde yabancıların çalışma izni taleplerinin reddi neden-
leri a) İş piyasasındaki durum ve çalışma hayatındaki gelişmeler ve
istihdama ilişkin sektörel ve ekonomik konjonktür değişikliklerinin
çalışma izni verilmesine elverişli olmaması, b) Başvurulan iş için ülke
içinde, dört haftalık süre içerisinde o işi yapacak aynı niteliğe sahip
kişinin bulunması, c) (Değişik: 4/4/2013-6458/123 m.) İçişleri Bakan-
lığının olumsuz görüş bildirmesi, d) (İptal: Anayasa Mahkemesi’nin
14/1/2015 tarihli ve E.: 2014/108, K.: 2015/8 sayılı Kararı ile.) e) Yaban-
cının çalışmasının millî güvenlik, kamu düzeni, genel asayiş, kamu
yararı, genel ahlâk ve genel sağlık için tehdit oluşturması olarak be-
lirlenmiştir. Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanununun Uy-
gulama Yönetmeliği’ne
157
göre, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı,
ülke içinden istihdam yerine yabancı istihdamını haklı kılacak gerek-
çeleri değerlendirirken, işin özel niteliğini gösterir bilgiler ile yaban-
cının eğitim durumu, çalışacağı işyerinin ulusal ekonomiye katkısı ve
bu niteliklere uygun ücret düzeyi ile istihdam durumunu da dikkate
alır. Bakanlık bu fıkrada belirtilen hususlara ilişkin değerlendirme kri-
terleri belirler (m.13/4). Ancak Uygulama Yönetmeliği’nde 2012 yılın-
da yapılan değişiklikle
158
a) Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşı
yabancılar, b) Türk ve akraba toplulukları uygulamaları çerçevesinde
ikamet izni verilmiş olan yabancılar, c) İnsanî mülahazalar çerçevesin-
de ikamet izni verilmiş olan yabancılar, ç) İnsan ticareti mağduru ola-
rak ikamet izni verilmiş olan yabancılar, d) Anne, baba veya çocuğu
Türk vatandaşı olan yabancılar, e) Vatansız statüsünde ikamet izni ve-
rilmiş olan yabancılar değerlendirme kriterlerinden istisna edilmiştir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, emniyet makamlarınca en az 6
ay süreli ikamet izni bulunan Suriye vatandaşlarına ikamet izni süre-
lerini aşmamak şartıyla değerlendirme kriterlerine tâbi tutulmaksızın
çalışma izni verilmesi için karar almıştır.
159
156
RG, 6.3.2003, 25040.
157
RG, 29.8.2003, 25214.
158
Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanununun Uygulama Yönetmeliğinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik RG, 4.2.2012, 28204.
159
http://www.csgb.gov.tr/csgbPortal/yabancilar.portal?page=duyurular(30.10.2015).