Previous Page  56 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 56 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Doğa ELÇİN

55

tüm bilgi ve belgelerinde gizlilik esas olup, bunlar kişinin izni olma-

dan üçüncü şahıslarla paylaşılamaz (m.51/1).

154

3. Çalışma İzni ve İş Piyasasına Erişim

Avrupa Birliği’nde, geçici korumadan yararlanan kişilerin çalışma

izini ve iş piyasasına erişimi, Yönerge’nin 12. maddesinde düzenlen-

miştir. Buna göre, geçici korumadan yararlanan yetişkinlerin geçici

koruma süresini aşmamak kaydıyla ücretli ya da serbest meslek sa-

hibi olarak çalışmalarına izin verilecektir. Bununla birlikte bu kişile-

rin çalışma izinleri, yetişkinler için eğitim olanakları, meslekî eğitim

ve pratikte işyeri deneyimi gibi faaliyetler de dahil olmak üzere ilgili

mesleğe uygulanan kurallara tâbi olacaktır. Ayrıca işgücü pazarı po-

litikaları nedeniyle Üye Devletler, AB vatandaşlarına Avrupa Ekono-

mik Alanı hakkındaki anlaşmaya taraf devletlerin vatandaşlarına ve

işsizlik menfaatlerinden yararlanan yasal olarak ikamet etmeye hak

kazanmış üçüncü ülke vatandaşlarına öncelik tanıyabilirler.

Türk hukukunda geçici koruma statüsü sağlanmış olan ki-

şilerin çalışma izinleri ve iş piyasasına erişimleri Geçici Koruma

Yönetmeliği’nin 29. maddesinde yer almaktadır.

155

Buna göre, geçici

korunanların çalışmalarına ilişkin usûl ve esaslar Çalışma ve Sosyal

Güvenlik Bakanlığı’nın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir

(m.29/1). Geçici koruma kimlik belgesine sahip olanlar, Bakanlar ku-

runca belirlenecek sektörlerde, iş kollarında ve coğrafî alanlarda (il,

ilçe veya köylerde) çalışma izni almak için Çalışma ve Sosyal Güvenlik

Bakanlığı’na başvurabilir (m.29/2).

154

Ayrıca yabancıların kişisel dosyalarında yer alan belgeler, kendisi ya da yasal

temsilcisi veya avukatı tarafından incelenebilir, bir örneği alınabilir. Millî güven-

lik, kamu düzeni ve kamu güvenliğinin korunması ile suç işlenmesinin önlenme-

sine ve istihbarî bilgilere ilişkin belgeler incelenemez ve verilemez (m.51/2). Geçi-

ci Koruma Yönetmeliği’nin uygulanmasından sorumlu kamu görevlileri ile diğer

görevliler, görevleri sırasında edindikleri gizlilik derecesi taşıyan her tür bilgi ve

belge ile kişisel sırları, yetkili kılınanlardan başkasına açıklayamaz, kendilerinin

veya üçüncü şahısların yararına kullanamaz (m.51/3).

155

Yabancı doktrinde, Geçici Koruma Yönetmeliği yürürlüğe girmeden önce

Türkiye’de bulunan Suriyelilerin mülteci ya da şartlı mülteci statüsünü kazabilse-

ler idi çalışma izinleri bakımından daha avantajlı olacakları ancak geçici koruma

statüsünün bu noktada boşluklar içerdiği yönünde eleştiriler için bkz. Bıdınger Sa-

rah, “Syrian Refugees and the Right to Work: Developing Temporary Protection in

Turkey”, Boston University International Law Journal, Vol: 33, 2015, s. 230 -233.