

TBB Dergisi 2016 (124)
Doğa ELÇİN
55
tüm bilgi ve belgelerinde gizlilik esas olup, bunlar kişinin izni olma-
dan üçüncü şahıslarla paylaşılamaz (m.51/1).
154
3. Çalışma İzni ve İş Piyasasına Erişim
Avrupa Birliği’nde, geçici korumadan yararlanan kişilerin çalışma
izini ve iş piyasasına erişimi, Yönerge’nin 12. maddesinde düzenlen-
miştir. Buna göre, geçici korumadan yararlanan yetişkinlerin geçici
koruma süresini aşmamak kaydıyla ücretli ya da serbest meslek sa-
hibi olarak çalışmalarına izin verilecektir. Bununla birlikte bu kişile-
rin çalışma izinleri, yetişkinler için eğitim olanakları, meslekî eğitim
ve pratikte işyeri deneyimi gibi faaliyetler de dahil olmak üzere ilgili
mesleğe uygulanan kurallara tâbi olacaktır. Ayrıca işgücü pazarı po-
litikaları nedeniyle Üye Devletler, AB vatandaşlarına Avrupa Ekono-
mik Alanı hakkındaki anlaşmaya taraf devletlerin vatandaşlarına ve
işsizlik menfaatlerinden yararlanan yasal olarak ikamet etmeye hak
kazanmış üçüncü ülke vatandaşlarına öncelik tanıyabilirler.
Türk hukukunda geçici koruma statüsü sağlanmış olan ki-
şilerin çalışma izinleri ve iş piyasasına erişimleri Geçici Koruma
Yönetmeliği’nin 29. maddesinde yer almaktadır.
155
Buna göre, geçici
korunanların çalışmalarına ilişkin usûl ve esaslar Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı’nın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir
(m.29/1). Geçici koruma kimlik belgesine sahip olanlar, Bakanlar ku-
runca belirlenecek sektörlerde, iş kollarında ve coğrafî alanlarda (il,
ilçe veya köylerde) çalışma izni almak için Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı’na başvurabilir (m.29/2).
154
Ayrıca yabancıların kişisel dosyalarında yer alan belgeler, kendisi ya da yasal
temsilcisi veya avukatı tarafından incelenebilir, bir örneği alınabilir. Millî güven-
lik, kamu düzeni ve kamu güvenliğinin korunması ile suç işlenmesinin önlenme-
sine ve istihbarî bilgilere ilişkin belgeler incelenemez ve verilemez (m.51/2). Geçi-
ci Koruma Yönetmeliği’nin uygulanmasından sorumlu kamu görevlileri ile diğer
görevliler, görevleri sırasında edindikleri gizlilik derecesi taşıyan her tür bilgi ve
belge ile kişisel sırları, yetkili kılınanlardan başkasına açıklayamaz, kendilerinin
veya üçüncü şahısların yararına kullanamaz (m.51/3).
155
Yabancı doktrinde, Geçici Koruma Yönetmeliği yürürlüğe girmeden önce
Türkiye’de bulunan Suriyelilerin mülteci ya da şartlı mülteci statüsünü kazabilse-
ler idi çalışma izinleri bakımından daha avantajlı olacakları ancak geçici koruma
statüsünün bu noktada boşluklar içerdiği yönünde eleştiriler için bkz. Bıdınger Sa-
rah, “Syrian Refugees and the Right to Work: Developing Temporary Protection in
Turkey”, Boston University International Law Journal, Vol: 33, 2015, s. 230 -233.