

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...
64
takdir yetkilerinin sınırını, bu aile fertlerinin birleşme olmaması duru-
munda çekebilecekleri büyük zorluklar oluşturmaktadır
181
(m.15/2,3).
Aile birleşimi, aile fertlerinin değişik Üye Devletler’de geçici ko-
rumadan yararlanmaları durumunda uygulandığı gibi (m.15/2); spon-
sorun geçici korumadan yararlandığı ve aile fertlerinden birinin ya
da bazılarının henüz bir Üye Devlet’te bulunmaması durumunda da
uygulanmaktadır (m.15/3).
Aile birleşimine ilişkin 15. madde uygulanırken, çocuğun yüksek
yararı göz önünde bulundurulacaktır (m.15/4).
182
Üye Devletler yeniden
birleşmenin hangi Üye Devlet’te gerçekleşeceğine karar vereceklerdir
(m.15/5). Birleştirilmiş ile fertlerine geçici koruma kapsamında ikamet
izini tahsis edilecektir ve aile fertlerinin değişik Üye Devletler’de ge-
çici korumadan yararlandıkları durumlarda, bir Üye Devlet’ten başka
bir Üye Devlet’e transfer hâlinde, transfer edilen Üye Devlet’teki otu-
rum izini geri alınacak ve geçici korumayla ilgili olan yükümlülük-
ler sona erecektir (m.15/6). Aile birleşiminin pratikte uygulanabilmesi
için uluslararası kuruluşlarla işbirliği söz konusu olabilir (m.15/7).
Geçici Koruma Yönetmeliği’nde aile üyeleri, yabancının eşi, er-
gin olmayan çocuğu ve bağımlı ergin çocuğu olarak tanımlanmıştır
(m.3/1-b). Bu tanım nedeniyle geçici korumadan yararlanan kişilerin
aile üyelerinin aile birleşiminden yararlanması büyük ölçüde sınırlan-
mıştır.
183
Geçici Koruma Yönetmeliği kapsamındaki yabancılar, başka bir
ülkede bulunan eşi, ergin olmayan çocukları ve bağımlı ergin çocuk-
ları ile Türkiye’de bir araya gelmek üzere aile birleşimi talebinde bu-
lunabilir. Bu başvurular, Genel Müdürlükçe değerlendirilir ve ilgili
kamu kurum ve kuruluşları, uluslararası kuruluşlar ve sivil toplum
kuruluşlarıyla işbirliği hâlinde gerekli çalışmalar yapılabilir (m.49/1).
Refakatsiz olduğu tespit edilen çocuklarla ilgili olarak çocukların ta-
lebi beklenmeksizin aile birleşimine ilişkin işlemler derhâl başlatılır
(m.49/2).
181
Kerber, s.205.
182
Yabancı doktrinde, Yönerge’nin çocuklara ilişkin hükümlerinin, Üye Devletler’in
Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’nden doğan yükümlülüklerini orta-
dan kaldırmayacağı vurgulanmıştır. Kerber, s.206.
183
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 86; Baran-Çelik, s. 109.