

TBB Dergisi 2016 (126)
Haluk TOROSLU
119
şeridine sollama yapmak amacıyla geçmek bilinçli taksirin varlığı açı-
sından dayanak gösterilmiştir.
63
Örneğin sollama yasağı bulunan kes-
kin virajlı iki yönlü yolda ve virajda önündeki aracı sollamak için sol
şeride girdiği sırada karşı yönden gelen motosikletliye çarpan kişinin
bilinçli taksirle hareket ettiği kabul edilmiştir.
64
Belirtmek gerekir ki,
bir sürücünün araç sollamak yasak olduğu halde karşı şeride geçmiş
olması, her olayda somut neticenin öngörüldüğü anlamına gelmez.
Nitekim karşı şeritten bir araç geldiğini görmeden şerit değiştiren sü-
rücünün bilinçli taksirle hareket ettiği kabul edilmemelidir. Oysa fail
karşı şeritten bir araç geldiğini görmüş, buna rağmen ustalığına gü-
venmek suretiyle zamanında şeridine döneceğini düşünerek karşı şe-
ride geçmiş, ancak kazaya sebep olmuşsa bilinçli taksirin varlığından
söz edilebilir. Zira öngörülmüş olması gereken genel bir kaza ihtimali
değil, yukarıda da belirtildiği üzere gerçekleşmesi imkan dahilindeki
somut bir neticedir.
Benzer bir değerlendirme, boş gördüğü bir kavşağı kendisine kır-
mızı ışık yandığı esnada geçmeye çalışan sürücü açısından da yapıla-
bilir. Kırmızı ışıkta geçen sürücünün sebep olduğu yaralanma netice-
sinden bilinçli taksirle sorumlu tutulabilmesi için,
örneğin kalabalık
yol durumunu ve trafik ışıklarını ya da kavşağa giriş yapmakta olan
bir başka aracı fark etmiş olması ve dolayısıyla zararlı bir neticenin
meydana gelebileceğini öngörmüş olması gerekir.
65
63
Sanığın olay günü sevk ve idaresindeki kamyon ile çift yönlü olan yolun geçme
yasağı bulunan bölümünde, karşıdan gelen araçların şeridine geçerek ölenin kul-
landığı kamyonetle çarpışması sonucu bir kişinin ölümü ve katılanın yaralandığı
olayda bilinçli taksir vardır... 9. CD T. 11.11.2010, E. 2008/20255, K. 2010/11697;
Sanığın idaresindeki otomobille kaza yerinden 200 metre önce yer alan trafik işa-
ret levhası ve yol üzerinde devamlı düz çizgi sebebiyle sollama yasağı olan yerde,
karşı yön trafiğine ait şeride girip bu şeritten kurallara uygun şekilde gelmekte
olan araca çarpması biçiminde gelişen olayda bilinçli taksirin koşullarının oluş-
tuğunun gözetilmemesi, 12. CD, E. 2011/241, K. 2011/1308, T. 14.9.2011; 12. CD
31.01.2012, E. 2011/18152, K. 2012/1625; 12. CD, E. 2013/11131, K. 2013/15380, T.
5.6.2013.
64
12. CD T. 06.06.2013, E. 2013/8004, K. 2013/15450.
65
12. CD, E. 2012/10139, K. 2013/2481, T. 8.2.2013; Olay günü sabah erken saatlerde,
görüş mesafesi ve hava açıkken, her hangi bir yağış yokken, sevk ve idaresindeki
otobüs ile kavşağa geldiğinde, kendi yönünden gelen araçlara “dur işareti levha-
sı” anlamını taşıyan kırmızı fasılalı ışık yandığı halde, durup yolun geçişe uygun,
açık olduğunu gördükten sonra yeniden hareket etmesi gerekirken, bunu yap-
mayıp, hızını dahi azaltmayarak bu şekilde kavşağa girmiş, fasılalı kırmızı ışığın
yandığı iki trafik levhasını geçmiştir. Bu sırada aynı kavşağa açılan sağ taraftaki