Previous Page  172 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 172 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU

171

makta ve kurum gelirleri, finansman kuruluşlarının kredi alacakları-

na harcanmaktadır. Faiz yükü ise, maliyetleri artıran bir unsur olduğu

gibi vakıf üniversitelerinin gelirlerini azaltıcı bir sonuç doğurmakta-

dır. Bir vakıf üniversitesinin, piyasa fiyatları üzerinde bir faiz oranıy-

la borçlanması durumu, yükseköğretim kurumu kaynaklarının haklı

bir sebep olmaksızın harcanması ve üçüncü kişilere devri sonucunu

doğurur ki bu şekildeki bir uygulama; açıkça kaynak aktarımı olarak

değerlendirilebilecektir.

Esasen kamu otoritesinin, ödünç para verme işlemleri bağlamın-

da faiz alınmasını kontrol altında tutması, istikrarlı ekonomi için bir

zorunluluktur. YÖK tarafından çıkarılan Yönetmelikle de vakıf üni-

versitelerinin borçlanma faizlerinin kontrol altında tutulması amaç-

lanmaktadır. Kamu otoritesinin kontrolü dışında faiz karşılığı olarak

ödünç para verilmesi sonucunda kişilerin ekonomik bakımdan müza-

yaka haline düşmesi, bir borç sarmalıyla karşı karşıya kalmaları ve ni-

hayetinde geri ödeme imkansızlığı içine girmeleri sıklıkla karşılaşılan

bir durumdur. Bu nedenledir ki, kamu otoritesinin kontrolü dışında

faiz karşılığında ödünç para verme işlemleri yapılması yasaklanmıştır

ve tefecilik suçu olarak tanımlanmıştır.

6

Tefecilik suçuyla korunan hu-

kuki yarar, ekonomik kuralların ve serbest rekabet mekanizmasının

işleyişinin bozulması ve kamu güvenliğinin korunmasıdır.

7

2547 sayılı Kanun’un Ek 11’nci maddesinde kaynak aktarımına iliş-

kin düzenlemelere yer verilmiş olup esasen Yönetmeliğin ilgili mad-

desi de Kanun’daki bu düzenlemeye ilişkin esas ve usulleri belirlemek

üzere hazırlanmıştır. Kanun’un Ek 11’nci maddesine göre; “Vakıflarca

kurulacak yükseköğretim kurumlarında, beklenen eğitim-öğretim

düzeyinin yetersizliğinin Yükseköğretim Kurulunca tespit edilmesi

ve durumun düzeltilmesi için gerekli uyarı ve önerilerin sonuçsuz kal-

ması halinde bu kurumun faaliyeti Yükseköğretim Kurulunca durdu-

rulur. Eğitim-öğretim faaliyetlerini yürütmekle birlikte

kurucu vak-

fa veya üçüncü şahıslara doğrudan ya da dolaylı kaynak aktardığı

Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Yükseköğretim Kurulu tarafın-

6

İzzet Özgenç, s. 544,

Bu konuda şirket çalışanları ve ortaklarına faiz karşılığı borç para verme ile ilgili

bir değerlendirme hakkında ayrıca bknz. Mehmet Güven,

http://www.izdene

-

tim.com.tr/_3/mkl/mg_1113.pdf

7

Yargıtay Ceza Genel Kurulu 2014/655 Esas, 2015/152 Karar sayılı İlamı.