

TBB Dergisi 2016 (126)
Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU
171
makta ve kurum gelirleri, finansman kuruluşlarının kredi alacakları-
na harcanmaktadır. Faiz yükü ise, maliyetleri artıran bir unsur olduğu
gibi vakıf üniversitelerinin gelirlerini azaltıcı bir sonuç doğurmakta-
dır. Bir vakıf üniversitesinin, piyasa fiyatları üzerinde bir faiz oranıy-
la borçlanması durumu, yükseköğretim kurumu kaynaklarının haklı
bir sebep olmaksızın harcanması ve üçüncü kişilere devri sonucunu
doğurur ki bu şekildeki bir uygulama; açıkça kaynak aktarımı olarak
değerlendirilebilecektir.
Esasen kamu otoritesinin, ödünç para verme işlemleri bağlamın-
da faiz alınmasını kontrol altında tutması, istikrarlı ekonomi için bir
zorunluluktur. YÖK tarafından çıkarılan Yönetmelikle de vakıf üni-
versitelerinin borçlanma faizlerinin kontrol altında tutulması amaç-
lanmaktadır. Kamu otoritesinin kontrolü dışında faiz karşılığı olarak
ödünç para verilmesi sonucunda kişilerin ekonomik bakımdan müza-
yaka haline düşmesi, bir borç sarmalıyla karşı karşıya kalmaları ve ni-
hayetinde geri ödeme imkansızlığı içine girmeleri sıklıkla karşılaşılan
bir durumdur. Bu nedenledir ki, kamu otoritesinin kontrolü dışında
faiz karşılığında ödünç para verme işlemleri yapılması yasaklanmıştır
ve tefecilik suçu olarak tanımlanmıştır.
6
Tefecilik suçuyla korunan hu-
kuki yarar, ekonomik kuralların ve serbest rekabet mekanizmasının
işleyişinin bozulması ve kamu güvenliğinin korunmasıdır.
7
2547 sayılı Kanun’un Ek 11’nci maddesinde kaynak aktarımına iliş-
kin düzenlemelere yer verilmiş olup esasen Yönetmeliğin ilgili mad-
desi de Kanun’daki bu düzenlemeye ilişkin esas ve usulleri belirlemek
üzere hazırlanmıştır. Kanun’un Ek 11’nci maddesine göre; “Vakıflarca
kurulacak yükseköğretim kurumlarında, beklenen eğitim-öğretim
düzeyinin yetersizliğinin Yükseköğretim Kurulunca tespit edilmesi
ve durumun düzeltilmesi için gerekli uyarı ve önerilerin sonuçsuz kal-
ması halinde bu kurumun faaliyeti Yükseköğretim Kurulunca durdu-
rulur. Eğitim-öğretim faaliyetlerini yürütmekle birlikte
kurucu vak-
fa veya üçüncü şahıslara doğrudan ya da dolaylı kaynak aktardığı
Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Yükseköğretim Kurulu tarafın-
6
İzzet Özgenç, s. 544,
Bu konuda şirket çalışanları ve ortaklarına faiz karşılığı borç para verme ile ilgili
bir değerlendirme hakkında ayrıca bknz. Mehmet Güven,
http://www.izdene-
tim.com.tr/_3/mkl/mg_1113.pdf7
Yargıtay Ceza Genel Kurulu 2014/655 Esas, 2015/152 Karar sayılı İlamı.