Previous Page  176 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 176 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU

175

Binlerce öğrenciden toplanan gelirler (eğitim öğretim harçları, kantin

harcamaları, yurt ücretleri vb. pek çok gelir), birkaç kişi ve ailenin şir-

ketlerinden mal ve hizmet alımı adı altında gösterilen muvazaalı iş-

lemlerle bu kişilerin şirketlerine aktarılmaktadır.

Önemine binaen vakıf yükseköğretim kurumlarında en çok ih-

lal edilen temel ilkeler arasında bulunan

“Kazanç amacı gütmeme ve

kaynak aktarımı”

meselesi 19 Kasım 2015 tarihli Resmi Gazetede ya-

yımlanan Yönetmelikle ayrı bir madde altında düzenlenmiş ve nelerin

kaynak aktarımı olarak kabul edileceği ve bu bağlamda hangi faaliyet-

lerin yapılamayacağı açıkça belirlenmiştir.

Vakıf YükseköğretimKurumları Yönetmeliği’nin 28’nci maddesine

göre;

Vakıflar kendilerine kazanç sağlamak amacı ile yükseköğretim

kurumu kuramazlar. Kurmuş oldukları yükseköğretim kurumundan

herhangi bir surette gelir, kazanç ve hak elde edemezler. Vakıf yükse-

köğretim kurumunun her çeşit gelirleri yükseköğretim kurumunda

kalır ve geçici ya da dolaylı olarak dahi hiç bir surette vakıf mameleki-

ne veya üçüncü şahıslara intikal ettirilemez”.

Yönetmeliğin bu giriş paragrafında düzenlenen genel çerçeve-

den anlaşılacağı üzere aslolan, vakıf üniversitesi gelirlerinin, yine bu

kuruluş içerisinde kalması ve eğitim öğretim amaçları için kullanıl-

masıdır. Bu gelirlerin doğrudan veya dolaylı olarak üçüncü şahısla-

ra aktarılması kaynak aktarımı anlamına gelmekte olup nitekim bu

genel çerçeve kapsamında; vakıf yükseköğretim kurumu ihtiyaçları

için mütevelli heyeti ve üyeleri ile bunlar dışındaki üçüncü gerçek ya

da tüzel kişilerden yüksek bedelle mal ve hizmet satın alınması, yük-

sek bedellerle borçlanılması, üniversite kaynaklarının bedelsiz veya

düşük bedellerle bu kişilere kullandırılması, kurum kaynaklarının

dolaylı olarak bu kişilere ve üçüncü şahıslara aktarılması anlamına

gelecektir.

Aslında Yönetmelik hükmü; yükseköğretim kurumu gelirlerinin

verimli kullanılmasını, boş yere israf edilmemesini, kurum lehine en

uygun borçlanma imkanlarının tercih edilmesini murat etmekle bera-

ber bu niyetini dile getirirken hukuken imkansız bir kurgulamadan

yola çıkmakta ve sanki ülkemizde; mütevelli heyet üyeleri ile üçün-

cü gerçek kişilerden faiz karşılığı borçlanılabiliyormuş zannedilerek

bu ihtimali, piyasa faiz oranları ile karşılaştırarak çok yüksek bedel-