Previous Page  173 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 173 / 393 Next Page
Page Background

Düzenleyici İşlemin Konusunun Gayrımeşru Olması

172

dan belirlenen nesnel ve ölçülebilir kriterlere göre tespit edilen vakıf

yükseköğretim kurumları hakkında, verilen süre içerisinde aktarılan

kaynağın vakıf yükseköğretim kurumuna iade edilmemesi hâlinde,

Yükseköğretim Kurulu gerektiğinde düzeltici, kısıtlayıcı veya faaliyet

iznini kaldırma şeklinde tedbir niteliğinde kararlar alır”.

Kanun’un Ek 11’nci maddesine 19.11.2014 tarih ve 6569 sayılı

Kanun’un 31’nci maddesi ile eklenen iki fıkra çerçevesinde “kaynak

aktarımı” konusunda yeni düzenlemeler yapılarak bu hususa ilişkin

tedbirleri belirleyen esas ve usullerin Üniversitelerarası Kurulun görü-

şü alınarak Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikle

düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. Bu Kanun’dan tam bir yıl son-

ra 19.11.2015 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmeliğin 28’nci

maddesi ile kazanç amacı gütmeme ve kaynak aktarımı konusunda

somut ihlal anlamına gelen fiillere yer verilmiştir.

Yönetmeliğin 28’nci maddesinin ilk bendi, vakıf üniversitelerinin

finansman ihtiyaçları çerçevesinde kredi kullanımlarına ilişkindir.

Yönetmeliğin 28’nci maddesi ile korunan hukuki değer ve düzenleyici

işlemin amacı; eğitim öğretim hizmetleri için harcanması gereken va-

kıf yükseköğretim kurumu kaynaklarının gereksiz yere israf edilme-

si ve harcamasının önlenmesidir. Yönetmeliğin 28’nci maddesinin ilk

bendinde; borçlanmanın Merkez Bankasının bankalarca açılan kredi-

lere uygulanan ağırlıklı ortalama faiz oranlarından sebepleri izah edi-

lemeyecek derecede yüksek bedeller ile yapılmasını kaynak aktarımı

sayarak, serbest rekabet mekanizmasının işleyişinin ihlal edilmesini

de önlemek istemektedir. Bir vakıf üniversitesi kredi kullanacaksa bile

bunu mutlaka, rekabet şartlarını gözeterek, kredi kuruluşlarının faiz

oranları arasında karşılaştırma yaparak, üniversite tüzel kişiliği açı-

sından en az faiz ve finansman gideri çıkışı olacak şekilde kullanmak

zorundadır. Bu amaçla Yönetmelik somut, belirlenebilir, ölçülebilir

bir seviye de tespit ederek “Merkez Bankasının bankalarca açılan kre-

dilere uygulanan ağırlıklı ortalama faiz oranı” nı doğrudan/dolaylı

kaynak aktarımının değerlendirilmesinde bir kıstas olarak düzenle-

me altına da almıştır. Makalenin yazıldığı tarih itibari ile ülkemizde

ağırlıklı ortalama faiz oranı % 14, 85 düzeyindedir.

8

8

http://evds.tcmb.gov.tr

(http://evds.tcmb.gov.tr/cgi-bin/famecgi

).