

Düzenleyici İşlemin Konusunun Gayrımeşru Olması
172
dan belirlenen nesnel ve ölçülebilir kriterlere göre tespit edilen vakıf
yükseköğretim kurumları hakkında, verilen süre içerisinde aktarılan
kaynağın vakıf yükseköğretim kurumuna iade edilmemesi hâlinde,
Yükseköğretim Kurulu gerektiğinde düzeltici, kısıtlayıcı veya faaliyet
iznini kaldırma şeklinde tedbir niteliğinde kararlar alır”.
Kanun’un Ek 11’nci maddesine 19.11.2014 tarih ve 6569 sayılı
Kanun’un 31’nci maddesi ile eklenen iki fıkra çerçevesinde “kaynak
aktarımı” konusunda yeni düzenlemeler yapılarak bu hususa ilişkin
tedbirleri belirleyen esas ve usullerin Üniversitelerarası Kurulun görü-
şü alınarak Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikle
düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. Bu Kanun’dan tam bir yıl son-
ra 19.11.2015 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmeliğin 28’nci
maddesi ile kazanç amacı gütmeme ve kaynak aktarımı konusunda
somut ihlal anlamına gelen fiillere yer verilmiştir.
Yönetmeliğin 28’nci maddesinin ilk bendi, vakıf üniversitelerinin
finansman ihtiyaçları çerçevesinde kredi kullanımlarına ilişkindir.
Yönetmeliğin 28’nci maddesi ile korunan hukuki değer ve düzenleyici
işlemin amacı; eğitim öğretim hizmetleri için harcanması gereken va-
kıf yükseköğretim kurumu kaynaklarının gereksiz yere israf edilme-
si ve harcamasının önlenmesidir. Yönetmeliğin 28’nci maddesinin ilk
bendinde; borçlanmanın Merkez Bankasının bankalarca açılan kredi-
lere uygulanan ağırlıklı ortalama faiz oranlarından sebepleri izah edi-
lemeyecek derecede yüksek bedeller ile yapılmasını kaynak aktarımı
sayarak, serbest rekabet mekanizmasının işleyişinin ihlal edilmesini
de önlemek istemektedir. Bir vakıf üniversitesi kredi kullanacaksa bile
bunu mutlaka, rekabet şartlarını gözeterek, kredi kuruluşlarının faiz
oranları arasında karşılaştırma yaparak, üniversite tüzel kişiliği açı-
sından en az faiz ve finansman gideri çıkışı olacak şekilde kullanmak
zorundadır. Bu amaçla Yönetmelik somut, belirlenebilir, ölçülebilir
bir seviye de tespit ederek “Merkez Bankasının bankalarca açılan kre-
dilere uygulanan ağırlıklı ortalama faiz oranı” nı doğrudan/dolaylı
kaynak aktarımının değerlendirilmesinde bir kıstas olarak düzenle-
me altına da almıştır. Makalenin yazıldığı tarih itibari ile ülkemizde
ağırlıklı ortalama faiz oranı % 14, 85 düzeyindedir.
8
8
http://evds.tcmb.gov.tr(http://evds.tcmb.gov.tr/cgi-bin/famecgi
).