

İdari Yargıda İstinaf Kanun Yolu
238
hem bölge idare mahkemesinde hem de Danıştay’da aynı şekilde iki
defa inceleneceği ve
zaman kaybı olacağı
ve
adalete erişimin daha
pahalı olacağı
(maliyet, ek gider vs.) ve
yargılama süresini uzatacağı
ayrıca sistemin,
içtihat farklılıklarına yol açabileceği
görüşleri dile
getirilmektedir.
10
II. İSTİNAFIN İTİRAZ ve TEMYİZ KANUN YOLLARI İLE
KARŞILAŞTIRILMASI
A. İTİRAZ KANUN YOLU
Yeni düzenlemeyle İYUK (İdari Yargılama Usulü Kanunu) madde
45’te temyiz benzeri bir kanun yolu
11
olarak düzenlenen itiraz kurumu
kaldırılmıştır. Ancak ara kararların hukukilik denetiminin yapılması
anlamında gelen itiraz kurumu idari yargıda varlığını sürdürmekte-
dir. Nitekim bölge idare mahkemesi dairelerinin görevleri arasında,
“
İlk derece mahkemelerince yürütmenin durdurulması istemleri hakkında ve-
rilen kararlara karşı yapılan itirazları inceleyerek karara bağlamak
.” (2576 sa-
yılı Kanun, md. 3/D-1/b) sayılmıştır. Ayrıca bölge idare mahkemesinin
İYUK madde 27/7’de “
bölge idare mahkemesi kararlarına karşı en yakın böl-
ge idare mahkemesine
” itiraz edilebileceği
12
, yine aynı yargı çevresindeki
mahkemelerde bulunan davaların bağlantılı olduğu yolundaki iddi-
alar hakkında idare ve vergi mahkemelerince verilen kararlara karşı
10
Bkz. İstinaf kanun yolu lehine ve aleyhine görüler için ayrıca bkz. Oğuz Sancak-
dar, “İdari Yargıda İstinaf Sistemi Üzerine Düşünceler”, Danıştay ve İdari Yargı
Günü 144. Yıl Sempozyumu, 11 Mayıs 2012, Ankara, s.21; Ejder Yılmaz, “İstinaf
Kavramı”, Rekabet Kurumu Perşembe Konferansları Yayınları, Aralık 2004, s.
212, 213,
http://www.rekabet.gov.tr/tr-TR/Persembe-Konferanslari-Yayin-Listesi?control_PersembeKonferanslariYayinListesi_gridThursdayConferences-
PublicationsListChangePage=17 E.T.06.06.2016.
11
Nihat Kayar, Yönetsel Yargı, Kuruluş ve İşleyiş, Ekin Kitabevi, Bursa 2010, s.427.
12
Bölge idare mahkemesinin ilk derece mahkemesi olarak bakacağı dava ve dolayı-
sıyla yürütmenin durdurulması isteminin gündeme gelmesi söz konusu olamaz
ancak istinaf mahkemesi olarak yürütmenin durdurulması kararına karşı bir itiraz
söz konusu olabilir. Ancak burada da verilen yürütmenin durdurulmasına ilişkin
kararlar kesindir ve itiraza tabi değildir. O halde yasada yer alan bu kuralın, Bölge
idare mahkemesinin ilk derece sıfatıyla davalara bakması söz konusu olmadığı
halde idare ve vergi mahkemeleri başkan ve üyesinin dosyadan çekilmesi ya da
reddi yolundaki isteklerin kabulü halinde dosyayı esastan incelemek zorunda ka-
lacak olan bölge idare mahkemesinin yürütmenin durdurulması yolunda karar
vermesi halinde uygulama yeteneği kazanacağı anlaşılmaktadır. Şevket Apalak,
İdari Davalarda Yürütmenin Durdurulması,
Sayıştay Dergisi,
Ekim-Aralık 1998, S.
31, s. 20.