Previous Page  239 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 239 / 393 Next Page
Page Background

İdari Yargıda İstinaf Kanun Yolu

238

hem bölge idare mahkemesinde hem de Danıştay’da aynı şekilde iki

defa inceleneceği ve

zaman kaybı olacağı

ve

adalete erişimin daha

pahalı olacağı

(maliyet, ek gider vs.) ve

yargılama süresini uzatacağı

ayrıca sistemin,

içtihat farklılıklarına yol açabileceği

görüşleri dile

getirilmektedir.

10

II. İSTİNAFIN İTİRAZ ve TEMYİZ KANUN YOLLARI İLE

KARŞILAŞTIRILMASI

A. İTİRAZ KANUN YOLU

Yeni düzenlemeyle İYUK (İdari Yargılama Usulü Kanunu) madde

45’te temyiz benzeri bir kanun yolu

11

olarak düzenlenen itiraz kurumu

kaldırılmıştır. Ancak ara kararların hukukilik denetiminin yapılması

anlamında gelen itiraz kurumu idari yargıda varlığını sürdürmekte-

dir. Nitekim bölge idare mahkemesi dairelerinin görevleri arasında,

İlk derece mahkemelerince yürütmenin durdurulması istemleri hakkında ve-

rilen kararlara karşı yapılan itirazları inceleyerek karara bağlamak

.” (2576 sa-

yılı Kanun, md. 3/D-1/b) sayılmıştır. Ayrıca bölge idare mahkemesinin

İYUK madde 27/7’de “

bölge idare mahkemesi kararlarına karşı en yakın böl-

ge idare mahkemesine

” itiraz edilebileceği

12

, yine aynı yargı çevresindeki

mahkemelerde bulunan davaların bağlantılı olduğu yolundaki iddi-

alar hakkında idare ve vergi mahkemelerince verilen kararlara karşı

10

Bkz. İstinaf kanun yolu lehine ve aleyhine görüler için ayrıca bkz. Oğuz Sancak-

dar, “İdari Yargıda İstinaf Sistemi Üzerine Düşünceler”, Danıştay ve İdari Yargı

Günü 144. Yıl Sempozyumu, 11 Mayıs 2012, Ankara, s.21; Ejder Yılmaz, “İstinaf

Kavramı”, Rekabet Kurumu Perşembe Konferansları Yayınları, Aralık 2004, s.

212, 213,

http://www.rekabet.gov.tr/tr-TR/Persembe-Konferanslari-Yayin-

Listesi?control_PersembeKonferanslariYayinListesi_gridThursdayConferences-

PublicationsListChangePage=17 E.T.06.06.2016.

11

Nihat Kayar, Yönetsel Yargı, Kuruluş ve İşleyiş, Ekin Kitabevi, Bursa 2010, s.427.

12

Bölge idare mahkemesinin ilk derece mahkemesi olarak bakacağı dava ve dolayı-

sıyla yürütmenin durdurulması isteminin gündeme gelmesi söz konusu olamaz

ancak istinaf mahkemesi olarak yürütmenin durdurulması kararına karşı bir itiraz

söz konusu olabilir. Ancak burada da verilen yürütmenin durdurulmasına ilişkin

kararlar kesindir ve itiraza tabi değildir. O halde yasada yer alan bu kuralın, Bölge

idare mahkemesinin ilk derece sıfatıyla davalara bakması söz konusu olmadığı

halde idare ve vergi mahkemeleri başkan ve üyesinin dosyadan çekilmesi ya da

reddi yolundaki isteklerin kabulü halinde dosyayı esastan incelemek zorunda ka-

lacak olan bölge idare mahkemesinin yürütmenin durdurulması yolunda karar

vermesi halinde uygulama yeteneği kazanacağı anlaşılmaktadır. Şevket Apalak,

İdari Davalarda Yürütmenin Durdurulması,

Sayıştay Dergisi,

Ekim-Aralık 1998, S.

31, s. 20.