

İdari Yargıda İstinaf Kanun Yolu
240
mahkemesi işin esası hakkında karar verir ve dosyayı ilk derece mah-
kemesine gönderilmezdi.
İYUK madde 45’te düzenlenen itiraz kanun yoluna ilişkin öğre-
tide farklı görüşler mevcuttur. DURAN’a göre ilk derece mahkemesi
tarafından verilen nihai bir kararın, bir üst mahkemede bir kere daha
incelenerek esastan karar verilmesini sağlayan itiraz kanun yolu bir
istinaf incelemesidir.
16
GÖZÜBÜYÜK, itiraz üzerine verilen kararların
kesin olması, bu kararlara karşı temyiz yoluna başvurulmaması gibi
nedenlerden dolayı itiraz kanun yolunun temyiz kanun yoluna benze-
mekte ancak inceleme ve tahkikat yapma ve nihai karar alma yetkisi
açısında istinaf kanun yoluna benzediğini belirtmektedir.
17
GÜRAN’a
göre ise, istinaf itirazdan farklı olarak, kendine özgü bir kanun yolu-
dur. Bölge idare mahkemesi itiraz kanun yolunda maddi ve hukuki
yönlerden davayı yeniden incelese de, bu inceleme kural olarak ilk
derece mahkemesinden gelen dosya üzerinde ve bununla sınırlı bir
incelemedir ve istinaf incelemesinin aksine, herhangi bir duruşma ve
soruşturma yapılmaz. İtiraz incelemesinde istinaftan farklı olarak de-
liller, bölge idare mahkemesince serbestçe değil, “inandırıcı delil” usul
ve esasları çerçevesinde değerlendirilir.
18
GÜRAN, bu gerekçelerle iti-
razın istinaftan farklı bir inceleme ve kanun yolu olduğunu belirtme-
sine rağmen, İYUK’nun itiraz kanun yoluna ilişkin “itiraz, temyizin şe-
kil ve usullerine tabidir” şeklindeki düzenlemesi ile (md. 45/3) itirazı
temyize benzetmiştir. Danıştay ise itirazın “
tek hâkimle verilen kararların
temyizi niteliğinde
” olduğu görüşündedir.
19
İtiraz üzerine bölge idare mahkemeleri ilk olarak evrak üzerinde
yaptığı inceleme sonucunda maddi vakıalarla ilgili incelemeyi yeterli
görürse veya itiraz hukuki noktalara ilişkinse veya itiraz olunan nok-
talara ilişkin maddi yanlışlıkların düzeltilmesi mümkün ise işin esası
hakkında karar verir. İkinci olarak, ilk inceleme üzerine verilen karar-
16
Lutfi Duran, “İdari Yargı Adileşti”,
İdare Hukuku ve İlimler Dergisi,
Sarıca’ya Arma-
ğan, İstanbul 1982, C. 3, S. 1-3, s.75.
17
A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, 30. B., Turhan Kitapevi, Ankara 2010, s. 514.
18
Sait Güran, Bölge İdare Mahkemeleri ve Danıştay Üzerine Bir Deneme, İstanbul
Üniversitesi İdare Hukuku ve İdare İlimleri Enstitüsü Yayınları, İstanbul, 1977, s.
324-326.
19
D.10.D. 1983/1125E, 1983/72428K, K.T. 28.11.1983, kararı aktaran Zehra Odyak-
maz, Türk İdarî Yargılama Usulünde Kararlara Karşı Başvuru Yolları, İstanbul
1993, s. 38.