

TBB Dergisi 2016 (126)
Ufuk YEŞİL
29
grupların da okul açmalarına imkân tanınmıştır. 1864 yılında Papa,
“
her bireyin kendi aklıyla dinler arasında tercih yapabilme özgürlüğü”
nün
de yer aldığı seksen maddelik yanlış ve kınanmış düşünceyi halka du-
yurmuştur.
74
Devlet idaresinde kısa sürede olsa Katolik egemenliğinin bulun-
ması ve kiliseye verilen ayrıcalıkların ne gibi sonuçlar doğurabilece-
ğini görmüş olan Cumhuriyetçiler geçmişte edindikleri tecrübeler
ışığında 1879 yılında yapılan seçimi kazanmış ve yönetimi ele geçir-
mişlerdir. Cumhuriyetçilerin iktidara gelmesi Fransa’da laikliğin ge-
lişmesi yolunda ikinci önemli adım olmuştur. Bu dönemde
“din”
unsu-
ru ilk, orta ve yüksekokulların tamamının programından çıkartılmış,
manevi ve dinsel eğitimin yerini yurttaşlık eğitimi almış, eğitim üc-
retsiz ve zorunlu hale getirilmiş, çocukların dini eğitim alabilmeleri
için haftada bir gün okulların tatil edilmesine karar verilmiştir. 1881
yılında mezheplere ait mezarlıklar kaldırılmış, 1884’te boşanma huku-
ku değiştirilmiş ve sivil erkekler için boşanma kanunu getirilmiştir.
75
Bu dönem, laikliğin asıl fonksiyonunu ifa ettiği dönem olarak da
kabul edilebilir. Bu dönemde laiklik ilkesinin gelişimi, eğitim ve öğ-
retimin kendisini dini unsurlardan arındırması şeklinde göstermiş-
tir.
76
Cumhuriyetçilerin sergiledikleri kilise karşıtı politikalar Fransız
hukuk sistemini de önemli şekilde etkilemiş, günümüzde bile geçerli
olan ve kilisenin toplumsal yaşama müdahalesini engelleyen kanun-
ların çıkmasına zemin hazırlamıştır. Bu kanunlardan birisi 1 Temmuz
1901’de kabul edilen Dernekler Kanunu’dur. Bu kanun ile bütün dini
cemaatlerin yetki talebinde bulunmaları şartı getirilmiş ve parlamen-
todan onama al(a)mayan cemaatlerin tamamı kanun dışı sayılarak mal
varlıklarına el konulmuştur. Bu kanun nedeniyle yüzlerce cemaat ka-
panmış, binlerce din görevlisi de Fransa dışına sürülmüştür.
77
74
Duffar, s. 48; Baubert, s. 97; Kuru, s. 144-145.
75
Peter Antes, “Fransa’da Sekülarizm ve Laiklik”, (Çev. Nezih, Pala), Devlet ve Din
İlişkileri -Farklı Modeller, Konseptler ve Tecrübeler, Konrad Adenauer Vakfı Ya-
yınları, Ankara 2003, s. 10; Aksoy, s. 224, Kuru, s. 147; Duffar, s. 49; Küçük, Dini
Semboller, s. 98.
76
Bülent Tanör ve Necmi Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına göre Türk Anayasa Huku-
ku, Beta Yayınları, 14. Bası, İstanbul 2012, s. 90.
77
T. Jeremy Gunn, Din Özgürlüğü ve Laisete, ABD ile Fransa Arasında Bir Karşılaş-
tırma, (Edi. Atilla Yayla), (Çev. Hüseyin Bal, Ömer Faruk Altıntaş), Ankara 2005,
s. 36; Kuru, s. 153; Küçük, Dini Semboller, s. 98-99.