

TBB Dergisi 2016 (126)
Ufuk YEŞİL
35
mıştır. Öğrencilerin okuldan atılma gerekçesi olarak, okullarda başör-
tüsü takmanın laiklik prensibine aykırılığı gösterilmiştir.
98
Başörtüsü
meselesinin ortaya çıkması Eğitim Bakanı Lionel Jospin’in Danıştay’a
başvurusuyla ortaya çıkmıştır. Danıştay konuyla ilgili verdiği kararın-
da; başörtüsü takmanın din ve vicdan hürriyetinin bir parçası olduğu-
nu, başörtüsü takanların okullarda propaganda yapmadıkları, kendi
dinlerini yaymaya çalışmadıkları ve insanları kışkırtma aracı olarak
kullanmadıkları sürece okuldan uzaklaştırılamayacaklarını karara
bağlamıştır.
99
Danıştay bu şekilde karar verse de, Milli Eğitim Bakanlığı 1994
yılında okul idarecilerine gönderdiği genelgede,
“çok dikkat çekici sim-
geler”
olarak kabul edilen başörtüsü haç ve kipa kullanımının öğren-
cilerin okuldan uzaklaştırılması için yeterli olduğunu ve okulların iç
tüzüklerinde yer alan okuldan uzaklaştırma şartları arasına çok dik-
kat çekici simgelerin kullanımının da eklenmesini istemiştir. Bu me-
sele de Danıştay’ın önüne gelmiş ve Danıştay özellikle beden eğitimi
derslerine dini inanç gerekçe gösterilerek katılmamanın ve okul sınır-
ları içerisinde dini gösteri yapmanın eğitimin işleyişini ciddi şekilde
aksattığı için kabul edilemez olduğunu ifade etmiş ve Müslüman kız
öğrencilerin okuldan uzaklaştırılmasını onaylamıştır.
100
Bu tartışmaların gölgesinde Cumhurbaşkanı Chirac 2003 yılında
Fransız Ombudsman Bernard Stasi’ye Fransa’daki laiklik üzerine araş-
tırma yapmak üzere bir komisyon kurdurmuştur.
101
Komisyonun hazırladığı raporda kural olarak iki ana konu üze-
rinde durmuştur. Bunlar; Fransa’da laikliğin geçirdiği tarihsel süreç
ile dini sembollerin ve özellikle de başörtüsünün devlet okullarında
kullanılmasının laiklik ilkesine uygun olup olmadığı ve başörtüsü
takmaları konusunda kadınlara herhangi bir baskı yapılıp yapılmadı-
ğıdır.
102
Raporda çok dikkat çekici bir dini sembolün okulda taşınması
modern bilimin temelini oluşturan belli derslerin öğretilmesine karşı
98
İsmail Gönenç, “Fransa’nın Din-Devlet Ayrımı Modeli ve Fransız Laikliği”, Top-
lum Bilimleri Dergisi, C.4, S.7, Ankara 2010, s. 259; Küçük, Dini Semboller, s. 102;
Gunn, s. 59-60.
99
Küçük, Dini Semboller, s. 102-103; Gönenç, s. 259-260; Stasi Raporu, s. 66.
100
Gunn, s. 63; Stasi Raporu, s. 67; Küçük, Dini Semboller, s. 103; Gönenç, s. 260.
101
Stasi Raporu, s. 67; Gönenç, s. 260; Küçük, Dini Semboller, s. 103.
102
Küçük, Dini Semboller, s. 103.