

TBB Dergisi 2016 (126)
Ufuk YEŞİL
33
laik bir yapıda olmasına rağmen Katolik kilisesi öğrenci potansiyeli-
nin neredeyse yüzde 5’ini elinde bulundurmakta, devlet yardımı al-
makta ve öğretmenlerin maaşını vermektedir.
90
Fransa’da demokratik laiklik anlayışına kayma olduğunu gösteren
diğer bir husus da, Fransız Danıştayı’nın 2000’li yıllara kadar eğitim
kurumlarında dini sembollerin kullanımının laikliğe uygun olduğu-
na dair verdiği kararları olmuştur.
91
Fransa’da durumu diğer bölgelerden farklı olan ve cumhuriyetçi
laik modelin hiç uygulanmadığı bir yer de mevcuttur. Bu yer Alsa-
ce-Moselle bölgesidir. Bu bölge Fransa’nın din-devlet ayrımı yasası-
nı kabul ettiği dönemde Almanya’nın kontrolü altındayken 1918’de
Fransa’ya katılmıştır. Katılmadan sonra halk bölgedeki mevcut duru-
mu devam ettirme kararı almış ve Almanya için geçerli olan devlet-
kilise ayırımındaki karşılıklı uzlaşı bu bölgede de geçerliliğini devam
ettirmiş, Fransa’da bölgenin kendine has koşullarına uygun davran-
mıştır. Gerçekten, Fransa burada din adamları arasında herhangi bir
ayırıma gitmeden maaşlarını ödemiş ve sadece yüksek seviyedeki din
adamlarının atanmasına müdahil olmuştur.
92
Alsace-Moselle bölgesin
dışında, Réunion, Martinique, Guadeloupe ve Fransız Guyanası gibi
deniz aşırı Fransız topraklarında da laiklik konusunda istisnai uygu-
lamaların olduğunu söylemek mümkündür.
93
Fransız laikliğinin, demokratik laiklik anlayışına doğru kaydığını
gösteren bu tür uygulamalar bulunsa da, özellikle 21. yüzyılın baş-
larıyla birlikte Fransa’da laiklik anlayışının tekrardan militan ya da
cumhuriyetçi laiklik anlayışına kaydığı görülmektedir. Bu duruma se-
bep olarak 11 Eylül saldırısı, Afganistan, Irak ve Cezayir’de yaşanan
savaşlar, yabancı kökenlilerin toplumsal yaşama katılımda yaşadıkları
sıkıntılar ve dini duyarlılıkların artması gösterilmektedir.
94
90
Baubert, s. 101; Küçük, Dini Semboller, s. 101.
91
Küçük, Dini Semboller, s. 101; Aksoy, s. 257.
92
Yükleyen ve Kuru, s. 22; Küçük, Dini Semboller, s. 102.
93
Bazı Avrupa Ülkelerinde Din Devlet İlişkisi, TBMM Araştırma Merkezi, Ankara
2011, s. 35.
94
Küçük, Dini Semboller, s. 101; Aksoy, s. 257.