Previous Page  38 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Ufuk YEŞİL

37

ce 2 olduğu düşünüldüğünde Müslüman kız öğrencilerin önünde iki

seçenek bulunmaktadır; ya eğitimlerine devam edebilmek için başör-

tülerini çıkarmak ya da diğer dini özel okullara gitmek. Ancak aynı

durum diğer dinlere inanan öğrenciler için geçerli değildir. Bu durum

da bünyesinde açıkça bir eşitsizliği barındırmaktadır.

106

Öneriyle ilgili ikinci tespit, üniversitelerin yasak kapsamında bu-

lunmamasıdır. Komisyon bunun sebebini; üniversitelerde okuyan ki-

şilerin yetişkin olmaları, felsefi, siyasi ve dini düşüncelerini serbestçe

ifade edebilmeleri şeklinde açıklamıştır. Ancak, komisyon yetişkinlik

kavramının göreceli bir kavram olduğunu dikkate almamış ve başını

örten kızlar üzerinde eğer ciddi bir baskı varsa bu baskının üniversi-

teye gidildiği zaman kalkacağına ilişkin tezini de sağlam bir zemine

oturtamayıp kendi içinde çelişkiye düşmüştür.

107

Komisyonun önerisiyle ilgili diğer tespit de, yasağın kapsamında

tüm dini sembollerin değil sadece

“dikkat çekici olan sembollerin”

bu-

lunmasıdır. Dikkat çekici özelliğe sahip dini semboller başörtüsü, bü-

yük haç ve kipadır. Kısacası yasaklanmak istenen asıl dini semboller

başörtüsü ve kipadır. Çünkü raporda belirtilen madalya, küçük haç,

Aziz Fatma eli, Davud yıldızı gibi semboller daha çok günlük hayatta

takı olarak kullanılmaktadır.

108

Rapordaki önerilerle ilgili son tespit, yasağın kapsamına hem öğ-

rencilerin hem de öğretmenlerin girmesi gerektiğine ilişkindir. Ancak

Fransa’da idarenin tarafsızlığı ilkesinden hareketle, kamu görevlileri-

nin dini sembol kullanamayacağı ile ilgili bir fikir birliği mevcuttur.

Yani kamu görevlileri açısından çok bir anlamı olmayan öneride bulu-

nulmuş ve üstü kapalı şekilde yasak kapsamına dâhil edilmek istenen

kesimin öğrenciler olduğu ifade edilmiştir.

109

Ayrıca raporda Fransa’nın amacının ülkenin Müslüman halkına

cumhuriyet yurttaşı olmayı öğretmek ve benimsetmek olduğu belir-

tilmiştir.

110

Komisyonun Önerisi Fransa Meclisi tarafından 10 Şubat 2004’te

106

Yükleyen ve Kuru, s. 26; Küçük, Dini Semboller, s. 105.

107

Stasi Raporu, s. 111; Küçük, Dini Semboller, s. 105.

108

Küçük, Dini Semboller, s. 106.

109

Gönenç, s. 261; Küçük, Dini Semboller, s. 106; Stasi Raporu, s. 111.

110

Stasi Raporu, s. 9.