Previous Page  64 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Taylan BARIN

63

cılık yasağı ihlalleri için re’sen veya başvuru üzerine harekete geçebil-

mektedir.

Başvuru Hakkı:

Kurum insan hakları ihlallerini yalnızca re’sen

inceleyebilmekte bu hususta başvuru ile harekete geçememektedir.

Ancak bu insan hakkı ihlali aynı zamanda ayrımcılık yasağı kapsa-

mına da giriyorsa, bu halde kurum ayrımcılık yasağı ile ilgili başvu-

ruları da incelemek, araştırmak, karara bağlamak ve sonuçlarını takip

edebilmek görev ve yetkilerine sahiptir. Ayrıca ayrımcılık yasağından

mağdur olduğunu iddiasında bulunanlara hukuki ve idari süreçler ko-

nusunda rehberlik de etmektedir.

Bağımsızlık:

Kurumun karar organı olan “Kurul” 11 üyeden oluş-

maktadır. Bu üyelerin sekizi Bakanlar Kurulu üçü ise Cumhurbaşka-

nı tarafından seçilmektedir. Bakanlar Kurulu tarafından seçilen üye-

lerden biri Yükseköğretim Kurulu tarafından insan hakları alanında

çalışmalar yapan öğretim üyelerinden önerilecek iki aday arasından;

yedi üye ise dördüncü fıkrada aranan şartları taşımak kaydıyla, insan

hakları alanında çalışmalar yapan sivil toplum kuruluşları, sendika-

lar, sosyal ve mesleki kuruluşlar, akademisyenler, avukatlar, görsel ve

yazılı basın mensupları ve alan uzmanlarının göstereceği adaylar veya

üyelik başvurusu yapanlar arasından belirlenmektedir. Üyeler dört

yıllığına seçilmekle birlikte tekrar seçilebilme hakları bulunmaktadır.

Fakat aynı kişinin üçüncü kez seçilmek için bir dönem geçmesini bek-

lemesi gerekmektedir.

Seçilen üyeler göreve başlarken şu şekilde yemin etmektedirler:

Görevimi tam bir tarafsızlık, dürüstlük, hakkaniyet ve adalet anlayışı içinde

yerine getireceğime, namusum ve şerefim üzerine yemin ederim.

24

Karar Aşaması ve Sonuçları:

11 üyeli kurul en az altı üyenin aynı

yöndeki oyuyla karar almaktadır. Kararlar genel anlamda icrai olmak-

tan ziyade tavsiye niteliğindedir. Diğer iki kurumdan farklı olarak bu-

rada kamu kurumlarının yanı sıra gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel

kişilerine yönelik de karar alınabilmekte ve kanunda belirtilen haller-

de idari yaptırım kararı alınabilmektedir

25

.

24

m. 10 / (12)

25

m. 11 / (1) – b) Ayrımcılık yasağı ihlallerine ilişkin başvurular ile insan hakları

veya ayrımcılık yasağı ihlallerine ilişkin resen yapılan incelemeleri karara bağ-

lamak, bu başvuru ve incelemelere ilişkin gerekli hâllerde uzlaşma sürecini so-