

TBB Dergisi 2016 (126)
Taylan BARIN
63
cılık yasağı ihlalleri için re’sen veya başvuru üzerine harekete geçebil-
mektedir.
Başvuru Hakkı:
Kurum insan hakları ihlallerini yalnızca re’sen
inceleyebilmekte bu hususta başvuru ile harekete geçememektedir.
Ancak bu insan hakkı ihlali aynı zamanda ayrımcılık yasağı kapsa-
mına da giriyorsa, bu halde kurum ayrımcılık yasağı ile ilgili başvu-
ruları da incelemek, araştırmak, karara bağlamak ve sonuçlarını takip
edebilmek görev ve yetkilerine sahiptir. Ayrıca ayrımcılık yasağından
mağdur olduğunu iddiasında bulunanlara hukuki ve idari süreçler ko-
nusunda rehberlik de etmektedir.
Bağımsızlık:
Kurumun karar organı olan “Kurul” 11 üyeden oluş-
maktadır. Bu üyelerin sekizi Bakanlar Kurulu üçü ise Cumhurbaşka-
nı tarafından seçilmektedir. Bakanlar Kurulu tarafından seçilen üye-
lerden biri Yükseköğretim Kurulu tarafından insan hakları alanında
çalışmalar yapan öğretim üyelerinden önerilecek iki aday arasından;
yedi üye ise dördüncü fıkrada aranan şartları taşımak kaydıyla, insan
hakları alanında çalışmalar yapan sivil toplum kuruluşları, sendika-
lar, sosyal ve mesleki kuruluşlar, akademisyenler, avukatlar, görsel ve
yazılı basın mensupları ve alan uzmanlarının göstereceği adaylar veya
üyelik başvurusu yapanlar arasından belirlenmektedir. Üyeler dört
yıllığına seçilmekle birlikte tekrar seçilebilme hakları bulunmaktadır.
Fakat aynı kişinin üçüncü kez seçilmek için bir dönem geçmesini bek-
lemesi gerekmektedir.
Seçilen üyeler göreve başlarken şu şekilde yemin etmektedirler:
“
Görevimi tam bir tarafsızlık, dürüstlük, hakkaniyet ve adalet anlayışı içinde
yerine getireceğime, namusum ve şerefim üzerine yemin ederim.
24
”
Karar Aşaması ve Sonuçları:
11 üyeli kurul en az altı üyenin aynı
yöndeki oyuyla karar almaktadır. Kararlar genel anlamda icrai olmak-
tan ziyade tavsiye niteliğindedir. Diğer iki kurumdan farklı olarak bu-
rada kamu kurumlarının yanı sıra gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel
kişilerine yönelik de karar alınabilmekte ve kanunda belirtilen haller-
de idari yaptırım kararı alınabilmektedir
25
.
24
m. 10 / (12)
25
m. 11 / (1) – b) Ayrımcılık yasağı ihlallerine ilişkin başvurular ile insan hakları
veya ayrımcılık yasağı ihlallerine ilişkin resen yapılan incelemeleri karara bağ-
lamak, bu başvuru ve incelemelere ilişkin gerekli hâllerde uzlaşma sürecini so-