Previous Page  61 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 61 / 393 Next Page
Page Background

Kolluk Gözetim Komisyonu Hakkında Mevzuat Eksenli Kısa Bir Değerlendirme

60

Sınırlılıklar:

Kamu Denetçiliği Kurumu da tıpkı Kolluk Gözetim

Komisyonu gibi askeri görevlerinden dolayı Türk Silahlı Kuvvetlerini

denetleyememektedir.

19

Diğer Güvenceler:

Kamu denetçiliğine başvuru olması halinde

dava açma süreleri de durdurulmaktadır.

20

Kolluk gözetim komisyo-

nunda ise böyle bir güvence bulunmamaktadır.

Tüm bu gerekçeler birlikte değerlendirildiğinde, tarafsız ve ba-

ğımsızlık konusunda Kamu Denetçiliği Kurumunun, başkanı İçişleri

Bakanlığı Müsteşarı olan “Kolluk Gözetim Komisyonu”ndan çok daha

güvenceli olduğunu rahatlıkla tespit edebiliriz. AB ilerleme raporla-

rında kolluk gözetim mekanizmasına ilişkin en fazla dikkat çekilen

hususun “bağımsızlık” olduğu düşünüldüğünde kanunla kurulan

böyle bir komisyondansa Kamu Denetçiliği Kurumunun bu güvenceyi

daha fazla sağladığını söylemek yerinde olacaktır.

Burada Kolluk Gözetim Komisyonu’nu, Kamu Denetçiliği Kuru-

mundan bir adım öne taşıyan etken re’sen harekete geçebilmesi ve

doğrudan disiplin soruşturması açılmasını isteyebilmesidir. Re’sen

harekete geçebilme ilkesinin ne kadar işlevsel kullanılacağını uygula-

ma gösterecektir. Ancak kurumun üye sayısının azlığı, toplantılarının

en az ayda bir yapılması, kurumun üyelerinin iş yükü fazla olan yük-

sek bürokratlardan oluşması bu ilkenin çok sık kullanılmayabileceğini

19

Kolluk Gözetim Komisyonu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması

Hakkında Kanun Tasarısı

Amaç ve Kapsam

Madde 1 (3) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teş-

kilatındaki görevli kolluk personelinin askeri görevlerinden doğan suçları, bu

Kanunun kapsamı dışındadır.”

6328 Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu

Madde 5–(2) / ç) Türk Silahlı Kuvvetlerinin sırf askerî nitelikteki faaliyetleri,

Kurumun görev alanı dışındadır

20

Dava açma süresinin yeniden işlemeye başlaması

Madde 21–(1) Başvurunun Kurum tarafından reddedilmesi hâlinde, durmuş

olan dava açma süresi gerekçeli ret kararının ilgiliye tebliğinden itibaren kal-

dığı yerden işlemeye başlar.

(2) Başvurunun Kurum tarafından yerinde görülerek kabul edilmesi hâlinde;

ilgili merci Kurumun önerisi üzerine otuz gün içinde herhangi bir işlem tesis

etmez veya eylemde bulunmaz ise durmuş olan dava açma süresi kaldığı yer-

den işlemeye başlar.

(3) Kurumun, inceleme ve araştırmasını, başvuru tarihinden itibaren altı ay

içinde sonuçlandıramaması hâlinde de durmuş olan dava açma süresi kaldığı

yerden işlemeye başlar.