

Kolluk Gözetim Komisyonu Hakkında Mevzuat Eksenli Kısa Bir Değerlendirme
60
Sınırlılıklar:
Kamu Denetçiliği Kurumu da tıpkı Kolluk Gözetim
Komisyonu gibi askeri görevlerinden dolayı Türk Silahlı Kuvvetlerini
denetleyememektedir.
19
Diğer Güvenceler:
Kamu denetçiliğine başvuru olması halinde
dava açma süreleri de durdurulmaktadır.
20
Kolluk gözetim komisyo-
nunda ise böyle bir güvence bulunmamaktadır.
Tüm bu gerekçeler birlikte değerlendirildiğinde, tarafsız ve ba-
ğımsızlık konusunda Kamu Denetçiliği Kurumunun, başkanı İçişleri
Bakanlığı Müsteşarı olan “Kolluk Gözetim Komisyonu”ndan çok daha
güvenceli olduğunu rahatlıkla tespit edebiliriz. AB ilerleme raporla-
rında kolluk gözetim mekanizmasına ilişkin en fazla dikkat çekilen
hususun “bağımsızlık” olduğu düşünüldüğünde kanunla kurulan
böyle bir komisyondansa Kamu Denetçiliği Kurumunun bu güvenceyi
daha fazla sağladığını söylemek yerinde olacaktır.
Burada Kolluk Gözetim Komisyonu’nu, Kamu Denetçiliği Kuru-
mundan bir adım öne taşıyan etken re’sen harekete geçebilmesi ve
doğrudan disiplin soruşturması açılmasını isteyebilmesidir. Re’sen
harekete geçebilme ilkesinin ne kadar işlevsel kullanılacağını uygula-
ma gösterecektir. Ancak kurumun üye sayısının azlığı, toplantılarının
en az ayda bir yapılması, kurumun üyelerinin iş yükü fazla olan yük-
sek bürokratlardan oluşması bu ilkenin çok sık kullanılmayabileceğini
19
Kolluk Gözetim Komisyonu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı
Amaç ve Kapsam
Madde 1 (3) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teş-
kilatındaki görevli kolluk personelinin askeri görevlerinden doğan suçları, bu
Kanunun kapsamı dışındadır.”
6328 Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu
Madde 5–(2) / ç) Türk Silahlı Kuvvetlerinin sırf askerî nitelikteki faaliyetleri,
Kurumun görev alanı dışındadır
20
Dava açma süresinin yeniden işlemeye başlaması
Madde 21–(1) Başvurunun Kurum tarafından reddedilmesi hâlinde, durmuş
olan dava açma süresi gerekçeli ret kararının ilgiliye tebliğinden itibaren kal-
dığı yerden işlemeye başlar.
(2) Başvurunun Kurum tarafından yerinde görülerek kabul edilmesi hâlinde;
ilgili merci Kurumun önerisi üzerine otuz gün içinde herhangi bir işlem tesis
etmez veya eylemde bulunmaz ise durmuş olan dava açma süresi kaldığı yer-
den işlemeye başlar.
(3) Kurumun, inceleme ve araştırmasını, başvuru tarihinden itibaren altı ay
içinde sonuçlandıramaması hâlinde de durmuş olan dava açma süresi kaldığı
yerden işlemeye başlar.