

Kolluk Gözetim Komisyonu Hakkında Mevzuat Eksenli Kısa Bir Değerlendirme
58
Anayasa’nın ilgili hükmü dahi ilk bakışta, Kamu Denetçiliği Ku-
rumu ile Kolluk Gözetim Komisyonu’nun görev ve yetki alanlarının
çakıştığını göstermektedir. Anayasa hükmü ile aynı doğrultuda dü-
zenlenen 14/6/2012 tarih ve 6382 sayılı “Kamu Denetçiliği Kurumu
Kanunu” kurumun görevi ile buna ilişkin sınırları da benzer Kolluk
Gözetim Komisyonu ile benzer şekildedir. Buna göre:
“Kurumun Görevi
MADDE 5 – (1) Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idare-
nin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına
dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden
incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.
(2) Ancak;
a) Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler ile resen imzaladığı ka-
rarlar ve emirler,
b) Yasama yetkisinin kullanılmasına ilişkin işlemler,
c) Yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararlar,
ç) Türk Silahlı Kuvvetlerinin sırf askerî nitelikteki faaliyetleri, Ku-
rumun görev alanı dışındadır.”
Kolluk Gözetim Komisyonu ile farkları:
Harekete Geçme:
Kamu Denetçiliği Kurumu, idarenin her türlü
eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışları hakkında şikâyet üzerine
harekete geçmektedir. Kolluk Gözetim Komisyonundan temel farkı
Komisyon’un re’sen harekete geçebilmesine rağmen, Kamu Denetçili-
ğinin ancak şikâyet üzerine harekete geçebilmesidir.
Başvuru Hakkı:
Kolluk Gözetim Komisyonundan farklı olarak
Kamu denetçiliğine başvuruda bulunma hakkı tüzel kişilere de tanın-
maktadır. Kolluk Gözetim Komisyonu’na başvuru hakkının nasıl kul-
lanılabileceği henüz belli olmamakla birlikte, Kamu Denetçiliği Kuru-
muna internet üzerinden sanal ortamda başvurulabilmesi ve bu yolla
Kurumun kolaylıkla harekete geçirilebilmesi önemli bir kazanımdır.
Bağımsızlık:
Kamu Denetçiliği Kurumunun bağımsızlığı ve ta-
rafsızlığı bağlamında da endişeler bulunmaktadır. Bu endişenin teme-