

Kolluk Gözetim Komisyonu Hakkında Mevzuat Eksenli Kısa Bir Değerlendirme
62
yönünde görevlerinin olmasıdır.
23
Kurumun görevlerinden kolluğu il-
gilendiren kısmı ise şöyledir:
“Kurumun görevleri
MADDE 9–(1) / f) İnsan hakları ihlallerini resen incelemek, araştırmak,
karara bağlamak ve sonuçlarını takip etmek.
g) Ayrımcılık yasağı ihlallerini resen veya başvuru üzerine incelemek,
araştırmak, karara bağlamak ve sonuçlarını takip etmek.
ğ) Ayrımcılık yasağı ihlalleri nedeniyle mağdur olduğu iddiasıyla
Kuruma başvuranlara mağduriyetlerinin giderilmesi için kullanabile-
cekleri idari ve hukuki süreçler konusunda yol göstermek ve başvuru-
larını takip etmelerini sağlamak amacıyla yardımcı olmak.
h) İşkence ve kötü muamele ile mücadele etmek ve bu konuda çalışmalar
yapmak.
ı) İşkenceye ve Diğer Zalimane, Gayriinsanî veya Küçültücü Mu-
amele veya Cezaya Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek İhtiyari
Protokol hükümleri çerçevesinde ulusal önleme mekanizması olarak
görev yapmak.”
Kolluk Gözetim Komisyonu ile farkları:
Harekete Geçme:
Kurum insan hakları ihlalleri için re’sen; ayrım-
23
Kurumun politika üretmeye ve ulusal insan haklarını güçlendirmeye yönelik ola-
rak nitelendirdiğimiz görevleri 6701 Sayılı Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kuru-
mu Kanunu’nda şöyle belirtilmektedir:
“MADDE 9–(1) a) İnsan haklarının korunmasına, geliştirilmesine, ayrımcılığın
önlenmesine ve ihlallerin giderilmesine yönelik çalışmalar yapmak.
b) İnsan hakları ve ayrımcılıkla mücadele konularında kitle iletişim araçlarını da
kullanarak bilgilendirme ve eğitim yoluyla kamuoyunda duyarlılığı geliştirmek.
c) Millî eğitim müfredatında bulunan insan hakları ve ayrımcılık yasağıyla ilgili
bölümlerin hazırlanmasına katkıda bulunmak.
ç) İnsan haklarının korunması, ayrımcılığın ortadan kaldırılması ve toplumdaki
eşitlik anlayışının geliştirilmesine yönelik olarak üniversiteler ile ortaklaşa faali-
yetlerde bulunmak, Yükseköğretim Kurulunun eşgüdümünde üniversitelerin in-
san hakları ve eşitlik ile ilgili bölümlerinin kurulmasına ve insan hakları ve eşitlik
öğretimine dair müfredatın belirlenmesine katkıda bulunmak.
d) Kamu kurum ve kuruluşlarının meslek öncesi ve meslek içi insan hakları ve
eşitlik eğitimi programlarının esaslarının belirlenmesine ve bu programların yü-
rütülmesine katkıda bulunmak.
e) Görev alanıyla ilgili mevzuat çalışmalarını izlemek, değerlendirmek, bunlara
ilişkin görüş ve önerilerini ilgili mercilere bildirmek.”