

TBB Dergisi 2016 (126)
Taylan BARIN
61
düşündürmektedir. Doğrudan disiplin soruşturması açılmasında ise
kanaatimizce önemli bir fark bulunmamaktadır. Bir şikâyetin Kamu
Denetçiliği Kurumu tarafından incelenip kolluğa bu yönde bir tali-
matta bulunulması halinde de kısa sürede disiplin soruşturması açıla-
bilecektir. Açılmaması halinde ise İçişleri Bakanlığı, Kamu Denetçiliği
Kurumunun önerisine neden uymadığını gerekçeli olarak sunmak zo-
runda kalacaktır.
b. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu
21/06/2012 tarihinde kabul edilen ve 30/06/2012 tarihli Resmi Ga-
zetede yayınlanarak yürürlüğe giren 6332 sayılı “Türkiye İnsan Hak-
ları Kurumu Kanunu” ile bu kurum ilk defa kurulmuştur. Kurumun
kurulmasıyla birlikte Başbakanlık teşkilatı içinde yer alan “İnsan Hak-
ları Başkanlığı”
21
ilga edilmiş, başbakanlık bünyesinde yapılan görev-
ler, Türkiye İnsan Hakları Kurumu eliyle yapılmaya başlanmıştır.
22
2016 yılında yapılan değişiklikle bu kurum da ilga edilmiş ve aşağıda
detaylarıyla değindiğimiz Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu
kurulmuştur.
06/04/2016 tarihinde kabul edilen ve 20/04/2016 tarihli Resmi Ga-
zetede yayınlanarak yürürlüğe giren 6701 sayılı “Türkiye İnsan Hakla-
rı ve Eşitlik Kurumu Kanunu” ile ismi değişen “Türkiye İnsan Hakları
Kurumu”nun amacı da yukarıda zikredilen iki kuruma oldukça ya-
kındır. Ancak kurumu diğerlerinden ayıran temel fark ulusal düzeyde
insan haklarının gelişimine katkı yapmak üzere politikalar geliştirme
21
İnsan Hakları Başkanlığının Görevi şu şekildeydi:
“İnsan Hakları Başkanlığı, insan hakları ile ilgili konularda görevli kuruluş-
larla sürekli temas halinde bulunmak ve bu kuruluşlar arasında koordinasyo-
nu sağlamak, İnsan hakları konusundaki mevzuat hükümlerinin uygulanma-
sını izlemek, izleme sonuçlarını değerlendirmek, uygulamada ve mevzuatta
görülen aksaklıkların giderilmesi ve Türkiye’nin ulusal mevzuatının insan
hakları alanında taraf olduğu uluslararası belgelerle uyumlu hale getirilmesi
doğrultusunda yapılacak çalışmaları koordine etmek ve bu konularla ilgili
önerilerde bulunmak, insan hakları ihlâli iddiaları ile ilgili başvuruları ince-
lemek ve araştırmak, inceleme ve araştırma sonuçlarını değerlendirmek ve
alınabilecek önlemlere ilişkin çalışmaları koordine etmek gibi görevleri yerine
getirmek gibi amaçlarla kurulmuştur.”
22
İnsan Hakları Başkanlığı ile Türkiye İnsan Hakları Kurumu’nu ilgayı da kapsayan
düzenlemeler için bkz. mülga 6332 sayılı Türkiye İnsan Hakları Kurumu Kanunu
Geçici Madde 1.