Previous Page  62 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 62 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Taylan BARIN

61

düşündürmektedir. Doğrudan disiplin soruşturması açılmasında ise

kanaatimizce önemli bir fark bulunmamaktadır. Bir şikâyetin Kamu

Denetçiliği Kurumu tarafından incelenip kolluğa bu yönde bir tali-

matta bulunulması halinde de kısa sürede disiplin soruşturması açıla-

bilecektir. Açılmaması halinde ise İçişleri Bakanlığı, Kamu Denetçiliği

Kurumunun önerisine neden uymadığını gerekçeli olarak sunmak zo-

runda kalacaktır.

b. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu

21/06/2012 tarihinde kabul edilen ve 30/06/2012 tarihli Resmi Ga-

zetede yayınlanarak yürürlüğe giren 6332 sayılı “Türkiye İnsan Hak-

ları Kurumu Kanunu” ile bu kurum ilk defa kurulmuştur. Kurumun

kurulmasıyla birlikte Başbakanlık teşkilatı içinde yer alan “İnsan Hak-

ları Başkanlığı”

21

ilga edilmiş, başbakanlık bünyesinde yapılan görev-

ler, Türkiye İnsan Hakları Kurumu eliyle yapılmaya başlanmıştır.

22

2016 yılında yapılan değişiklikle bu kurum da ilga edilmiş ve aşağıda

detaylarıyla değindiğimiz Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu

kurulmuştur.

06/04/2016 tarihinde kabul edilen ve 20/04/2016 tarihli Resmi Ga-

zetede yayınlanarak yürürlüğe giren 6701 sayılı “Türkiye İnsan Hakla-

rı ve Eşitlik Kurumu Kanunu” ile ismi değişen “Türkiye İnsan Hakları

Kurumu”nun amacı da yukarıda zikredilen iki kuruma oldukça ya-

kındır. Ancak kurumu diğerlerinden ayıran temel fark ulusal düzeyde

insan haklarının gelişimine katkı yapmak üzere politikalar geliştirme

21

İnsan Hakları Başkanlığının Görevi şu şekildeydi:

“İnsan Hakları Başkanlığı, insan hakları ile ilgili konularda görevli kuruluş-

larla sürekli temas halinde bulunmak ve bu kuruluşlar arasında koordinasyo-

nu sağlamak, İnsan hakları konusundaki mevzuat hükümlerinin uygulanma-

sını izlemek, izleme sonuçlarını değerlendirmek, uygulamada ve mevzuatta

görülen aksaklıkların giderilmesi ve Türkiye’nin ulusal mevzuatının insan

hakları alanında taraf olduğu uluslararası belgelerle uyumlu hale getirilmesi

doğrultusunda yapılacak çalışmaları koordine etmek ve bu konularla ilgili

önerilerde bulunmak, insan hakları ihlâli iddiaları ile ilgili başvuruları ince-

lemek ve araştırmak, inceleme ve araştırma sonuçlarını değerlendirmek ve

alınabilecek önlemlere ilişkin çalışmaları koordine etmek gibi görevleri yerine

getirmek gibi amaçlarla kurulmuştur.”

22

İnsan Hakları Başkanlığı ile Türkiye İnsan Hakları Kurumu’nu ilgayı da kapsayan

düzenlemeler için bkz. mülga 6332 sayılı Türkiye İnsan Hakları Kurumu Kanunu

Geçici Madde 1.