Previous Page  60 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Taylan BARIN

59

linde Kamu Başdenetçisi’nin seçiminde dördüncü oylamaya kalınması

halinde en fazla oy alan adayın seçilmiş olması bulunmaktadır.

15

Bu

endişenin haklılığı bir yana, kurumun bağımsızlığı ve tarafsızlığı ba-

kımından sağlanmış olan teminatlara bakıldığında,

16

Kolluk Gözetim

Komisyonu ile kıyas edilemeyecek ölçüde güvenceli olduğu görüle-

cektir. İlk olarak yürütmeyi dolayısıyla kolluğu denetlemekle görevli

olan Kamu Denetçiliği’nin organik anlamda yürütmeden bağımsızlığı

zikredilebilir. Nitekim kurum bütçesini temel olarak Türkiye Büyük

Millet Meclisi bütçesinden alınacak Hazine yardımından temin et-

mektedir.

Karar Aşaması ve Sonuçları:

Kamu Denetçiliği Kurumu, bilgi ve

belge istenmesi (m. 18), bilirkişi görevlendirilmesi ve tanık dinlenmesi

(m. 19) ile inceleme ve araştırma yapma imkânlarına sahiptir (m. 20).

Kurumun hazırlamış olduğu rapora göre işlem tesis etmekle yükümlü

olan idare ve dolayısıyla kolluk, Kurum’un önerilerine uymayı reddet-

tiği takdirde bu hususu gerekçesi ile birlikte kuruma bildirmek zorun-

dadır.

17

Kolluk gözetim komisyonunu burada farklılaştıran doğrudan

İçişleri Bakanlığı Mülkiye Teftiş Kurulu’ndan disiplin soruşturması

açılmasını isteme hakkıdır. Başkanı da kolluk gözetim komisyonu

üyesi olan İçişleri Bakanlığı Mülkiye Teftiş Kurulu, disiplin soruştur-

ması açılması istemine müteakip genel disiplin hükümlerine göre iş-

lem yapmaktadır.

18

15

1982 Anayasası m. 74/6: “Kamu Başdenetçisi Türkiye Büyük Millet Meclisi ta-

rafından gizli oyla dört yıl için seçilir. İlk iki oylamada üye tamsayısının üçte iki

ve üçüncü oylamada üye tamsayısının salt çoğunluğu aranır. Üçüncü oylamada

salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan iki aday için dördüncü

oylama yapılır; dördüncü oylamada en fazla oy alan aday seçilmiş olur.”

16

Bu güvencelere ek olarak Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun 12. maddesinde

bağımsızlığa ve tarafsızlığa ilişkin açık düzenleme bulunmaktadır:

Bağımsızlık ve tarafsızlık

Madde 12 – (1) Hiçbir organ, makam, merci veya kişi, Başdenetçiye ve denet-

çilere görevleriyle ilgili olarak emir ve talimat veremez, genelge gönderemez,

tavsiye ve telkinde bulunamaz.

(2) Başdenetçi ve denetçiler, görevlerini yerine getirirken tarafsızlık ilkesine

uygun davranmak zorundadır.

17

İnceleme ve araştırma

Madde 20 – (3) İlgili merci, Kurumun önerileri doğrultusunda tesis ettiği işle-

mi veya Kurumun önerdiği çözümü uygulanabilir nitelikte görmediği takdir-

de bunun gerekçesini otuz gün içinde Kuruma bildirir.

18

6713 sy. Kolluk Gözetim Komisyonu Kurulması Hakkında Kanun m. 4/2.