

TBB Dergisi 2016 (126)
Taylan BARIN
65
“… insan hakları ihlalleriyle ilgili olarak 14/06/2012 tarihli ve
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununa göre faaliyet göste-
ren Kamu Denetçiliği Kurumunun başvuru inceleme fonksiyonu da
esasen bu alanda boşluk oluşmasını önleyen bir husustur. Bu çerçe-
vede Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumunun, ayrımcılık yasağı
ve ulusal önleme mekanizması kapsamında başvuru üzerine veya re-
sen, insan hakları ihlalleriyle ilgili olarak ise resen inceleme yapması
öngörülmektedir.”
27
Gerekçede isabetle belirtildiği üzere insan hakları ihlallerine
ilişkin başvuruları incelemekle görevli bağımsız ve tarafsızlığı daha
güvenceli olan bir kurumun varlığı, bu alandaki boşluğu doldurmak-
tadır. Aslında Kamu Denetçiliği Kurumu ayrımcılık yasağına ilişkin
varsayılan boşluğu da ortadan kaldırma kapasitesini haizdir. Ancak
Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu, kamunun yanı sıra gerçek
kişilere ve özel hukuk tüzelkişilerine yönelik denetim yapma ve idari
cezalara hükmetme imkânına sahip olduğu için Kamu Denetçiliği Ku-
rumundan farklı özgün bir yönü barındırmaktadır.
SONUÇ
AB’nin tavsiyeleri ve ilerleme raporları aracılığıyla gündemde tut-
ması sonucu 6713 numaralı “Kolluk Gözetim Komisyonu Kurulması
Hakkında Kanun”un 20/05/2016 tarihinde resmi gazetede yayınlan-
ması ile birlikte Kolluk Gözetim Komisyonu kurulmuştur. İlerleme
raporları incelendiğinde, Komisyon’a ilişkin en fazla vurgunun sivil
ve bağımsız bir mekanizmaya olan ihtiyaca olduğu görülmektedir.
İçişleri Bakanlığı bünyesinde sürekli bir kurul olarak görev yapan
Komisyon’un organik anlamda bağımsızlığı bulunmamaktadır. Yeni
üyeden oluşan Komisyonun başkanının İçişleri Bakan Müsteşarı ol-
ması ve sivil üye sayısının üç ile sınırlı olması fonksiyonel anlamda
bağımsızlığa da gölge düşürmektedir. Sivil üyelerin atanmasında iz-
lenen yöntemlerde de Bakanlar Kurulu’nun yetkili olması, AB’nin si-
vil üyelikten kastettiğinden uzaklaşıldığını göstermektedir. Şu halde
27
T.C. Başbakanlık Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü, TBMM Başkanlığına
sunulan “Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu Tasarısı” s. 20
Kanun Tasarısı ve Gerekçe (Genel-Madde) tam metin için bkz.
http://www2.tbmm.gov.tr/d26/1/1-0596.pdf(Erişim: 16.05.2016)