Previous Page  104 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 104 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Recep DOĞAN

103

izninin aranması ile kendi görüşlerini serbestçe oluşturma olgunlu-

ğuna erişmiş çocuklarda çocuğun yanında velisinin ya da vasisinin

izninin aranması halidir. Gerek Tüzüğün 13/1-d, gerekse 2827 sayılı

NPHK’nın 6/2 maddesi evli kadının sağlık kuruluşlarında yaptıraca-

ğı rahim tahliyesinde kadının eşinin iznini aramaktadır. Söz konusu

düzenlemelerin, 17/2/1926 tarihli ve 743 sayılı Mülga Türk Kanunu

Medenisi’nin 152’inci maddesinde yer alan “Koca birliğin reisidir”

hükmünün geçerli olduğu dönemde yürürlüğe konduğu, 743 sayılı

Medeni Kanun yürürlükten kalkmasına rağmen bu hükümlerin gün-

celleştirilmediği ve uygulamada karışıklığa yol açtığı görülmektedir.

4721 sayılı Türk Medeni Kanunu’nun 186 ve 188’inci maddesi ile ko-

canın aile birliğinin reisi olması hükmünün yürürlükten kalkmış ol-

ması sebebiyle, gerek T

üzüğün 13/1-d

gerekse 2827 sayılı NPHK’nın

6/2 maddesinin uygulama imkânı artık bulunmamaktadır. Kaldı ki,

Türk Ceza Kanunu’nun 100’ üncü maddesinde 10 haftalığa kadar olan

gebeliğe, kadın tarafından istemli olarak son verilmesi halinde, kadına

ceza verilmeyeceği açıkça belirtilmiştir. Ancak bu konuda farklı sağlık

kuruluşlarında farklı uygulamaların yapıldığı, bazı sağlık kuruluşla-

rının kocanın izni olmaksızın rahim tahliyesi veya kürtaj uygulaması

yapmadıkları bildirilmektedir.

89

Kanımızca, kocanın izni olmaksızın sadece evli gebe kadının rı-

zasına dayanarak rahim tahliyesini gerçekleştiren ve on haftadan az

olan bir gebeliği Tüzüğün aradığı koşullarda sonlandıran yetkili he-

kimlerin hiçbir hukuki sorumluluğu bulunmamaktadır. Öğretide, bu

durumda, hekimin 2827 sayılı NPHK’nın 8/2 maddesi gereğince para

cezası ile cezalandırılabileceği belirtilmekte ise de,

90

bu yorum geçer-

li bir yorum değildir.

Çünkü 2827 sayılı

NPHK’nın 8/2 maddesi “Bu

Kanun’un 3 üncü maddesinin beşinci fıkrası hükümlerine aykırı ha-

reket edenlere, filleri suç oluşturmadığı takdirde mahallî mülkî amir

tarafından iki yüz Türk Lirası idarî para cezası verilir.” hükmünü amir

olup aynı Kanun’un 3/5 maddesinde ise “Hekim, hemşire ve ebeler

özel kanunlardaki şartlara bağlı olmaksızın bu yönetmelikle belirti-

89

Alanur Çavlin, Sabahat Tezcan, Banu Ergöçmen, “Kadınların Bakış Açısından

Kürtaj”,

Nüfusbilim Dergisi/ Turkish Journal of Population Studies

, 2012, 34, s.51-67. s.

55.

90

Burcu Dönmez, “TCK’da Çocuk Düşürtme SuçuMukayeseli Hukuk Ve AİHM’nin

Bakış Açısıyla Ceninin Yaşama Hakkının Sınırlandırılması”,

Dokuz Eylül Üniversi-

tesi Hukuk Fakültesi Dergisi,

2007, 9 (2), s.99-141, s.114.