

TBB Dergisi 2016 (127)
Recep DOĞAN
103
izninin aranması ile kendi görüşlerini serbestçe oluşturma olgunlu-
ğuna erişmiş çocuklarda çocuğun yanında velisinin ya da vasisinin
izninin aranması halidir. Gerek Tüzüğün 13/1-d, gerekse 2827 sayılı
NPHK’nın 6/2 maddesi evli kadının sağlık kuruluşlarında yaptıraca-
ğı rahim tahliyesinde kadının eşinin iznini aramaktadır. Söz konusu
düzenlemelerin, 17/2/1926 tarihli ve 743 sayılı Mülga Türk Kanunu
Medenisi’nin 152’inci maddesinde yer alan “Koca birliğin reisidir”
hükmünün geçerli olduğu dönemde yürürlüğe konduğu, 743 sayılı
Medeni Kanun yürürlükten kalkmasına rağmen bu hükümlerin gün-
celleştirilmediği ve uygulamada karışıklığa yol açtığı görülmektedir.
4721 sayılı Türk Medeni Kanunu’nun 186 ve 188’inci maddesi ile ko-
canın aile birliğinin reisi olması hükmünün yürürlükten kalkmış ol-
ması sebebiyle, gerek T
üzüğün 13/1-d
gerekse 2827 sayılı NPHK’nın
6/2 maddesinin uygulama imkânı artık bulunmamaktadır. Kaldı ki,
Türk Ceza Kanunu’nun 100’ üncü maddesinde 10 haftalığa kadar olan
gebeliğe, kadın tarafından istemli olarak son verilmesi halinde, kadına
ceza verilmeyeceği açıkça belirtilmiştir. Ancak bu konuda farklı sağlık
kuruluşlarında farklı uygulamaların yapıldığı, bazı sağlık kuruluşla-
rının kocanın izni olmaksızın rahim tahliyesi veya kürtaj uygulaması
yapmadıkları bildirilmektedir.
89
Kanımızca, kocanın izni olmaksızın sadece evli gebe kadının rı-
zasına dayanarak rahim tahliyesini gerçekleştiren ve on haftadan az
olan bir gebeliği Tüzüğün aradığı koşullarda sonlandıran yetkili he-
kimlerin hiçbir hukuki sorumluluğu bulunmamaktadır. Öğretide, bu
durumda, hekimin 2827 sayılı NPHK’nın 8/2 maddesi gereğince para
cezası ile cezalandırılabileceği belirtilmekte ise de,
90
bu yorum geçer-
li bir yorum değildir.
Çünkü 2827 sayılı
NPHK’nın 8/2 maddesi “Bu
Kanun’un 3 üncü maddesinin beşinci fıkrası hükümlerine aykırı ha-
reket edenlere, filleri suç oluşturmadığı takdirde mahallî mülkî amir
tarafından iki yüz Türk Lirası idarî para cezası verilir.” hükmünü amir
olup aynı Kanun’un 3/5 maddesinde ise “Hekim, hemşire ve ebeler
özel kanunlardaki şartlara bağlı olmaksızın bu yönetmelikle belirti-
89
Alanur Çavlin, Sabahat Tezcan, Banu Ergöçmen, “Kadınların Bakış Açısından
Kürtaj”,
Nüfusbilim Dergisi/ Turkish Journal of Population Studies
, 2012, 34, s.51-67. s.
55.
90
Burcu Dönmez, “TCK’da Çocuk Düşürtme SuçuMukayeseli Hukuk Ve AİHM’nin
Bakış Açısıyla Ceninin Yaşama Hakkının Sınırlandırılması”,
Dokuz Eylül Üniversi-
tesi Hukuk Fakültesi Dergisi,
2007, 9 (2), s.99-141, s.114.