

TBB Dergisi 2016 (127)
Furkan KARARMAZ
15
yürüme veya oturmanın yanı sıra grev yapma, bir yeri işgal etme hatta
yol kesme eylemleri dahi bu hakkın kapsamına girmektedir.
5
AİHM
içtihadında ifade özgürlüğü ile ilgili belirtilen “ifade özgürlüğü sa-
dece tarafsız veya saldırgan olmadığı telakki edilen fikir ve bilgileri
değil, aynı zamanda toplumu rahatsız eden, endişelendiren veya şok
eden ifadeleri de koruma altına alır”
6
ve “ifade özgürlüğü belirli bir
ölçüde abartmayı, hatta tahrik etmeyi de kapsar”
7
şeklindeki ilkelerin
Öllinger
/Avusturya
kararında belirtilen bağlantı gereği toplanma hak-
kı bakımından da geçerli olduğu söylenebilir. Bu bakımdan toplanma
hakkının, bu hakkın kullanımı ile dile getirilecek olan mesajın içeriği
nedeniyle devletçe kısıtlanmasının çok istisnai durumlarda mümkün
olduğu görülmektedir. AİHS’nin ve AİHM içtihadının meşru gördü-
ğü sınırlamalar, toplanma hakkı kullanılarak dile getirilen toplumsal
mesajın içeriğinden ziyade toplanmanın yapılış biçimine ilişkin pro-
sedürel düzenlemelerdir. Örneğin AİHM trafik düzeninin ve toplan-
ma hakkını kullanacak kişilerin güvenliğinin sağlanması amacıyla bu
hakkın kullanımının bir izin veya bildirim sistemine bağlanmasının
sözleşmenin ihlali sonucunu doğurmayacağını belirtmektedir.
8
Ülkemizde toplanma hakkının kullanımını düzenleyen temel ya-
sal düzenleme 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu’dur
(TVGYK). Bu Kanun’un ikinci maddesine göre toplanma hakkı “belirli
konular üzerinde halkı aydınlatmak ve bir kamuoyu yaratmak sure-
tiyle o konuyu benimsetmek için gerçek ve tüzel kişiler tarafından bu
kanun çerçevesinde” açık veya kapalı yerlerde toplantı yapmak veya
aynı amaçla yürüyüş düzenlemek şeklinde kullanılabilmektedir. Yine
aynı maddeye göre bu hakkın kullanılması için önceden izin alma şartı
bulunmamaktadır. İzin şartı aranmamakla birlikte Kanun’un onuncu
maddesi ile bir bildirim şartı getirilmiştir. Bu maddeye göre toplanma
hakkının kullanılabilmesi için aynı Kanun’un dokuzuncu maddesin-
de belirtilen şartları taşıyan bir düzenleme kurulunun oluşturulması
ve bunların tamamının imzaladığı bir bildirimin “toplantının yapıl-
3, s. 4.
5
Ümit Kılınç, “Barışçıl Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Yapma Hakkı ve Devletin
Yükümlülükleri”,
TBB Dergisi
, Ankara 2014, S. 110, s. 284.
6
Rassemblement Jurasien et Unité Jurasienne/İsviçre, 8191/78, 10 Ekim 1979.
7
Prager et Oberschlick/Avusturya, 15974/90, 26 Nisan 1995.
8
Rune Andersson/İsveç, 12781/87, 13 Aralık 1998.
http://hudoc.echr.coe.int/si-tes/eng/pages/search.aspx?i=001-302 (erişim tarihi: 21.01.2015)