

Toplanma Hakkı ve Kolluk Tedbirleri İlişkisi
16
masından en az kırk sekiz saat önce ve çalışma saatleri içinde, top-
lantının yapılacağı yerin bağlı bulunduğu valilik veya kaymakamlığa
verilmesi gerekmektedir. Yine aynı maddeye göre bu bildirimde top-
lantının amacı, yapılacağı yer, gün, başlayış ve bitiş saatleri ve düzen-
leme kurulu üyeleri ile ilgili bilgiler yer almalıdır. Mevzuatta bildirim
usulü benimsenmiş olmakla birlikte toplumda izin alınması gerektiği
yönünde bir algının oluştuğu veya bu konuda bir kafa karışıklığının
olduğunu belirtmek gerekir.
9
TOPLANMA HAKKINA YÖNELİK KISITLAMALAR
Toplanma hakkının kullanımına yönelik kısıtlamalar,
a priori
ve
a posteriori
kısıtlamalar olarak iki şekilde ortaya çıkmaktadır. A priori
kısıtlamalar olarak toplanma hakkının kullanımının bildirim ve izne
tabi tutulması, toplanma hakkının kullanımına ilişkin yer ve zaman
kısıtlamaları, toplanma hakkının kullanımının ertelenmesi veya ya-
saklanması sayılabilir. Aposteriori kısıtlamalar ise, gerçekleştirilmiş
olan bir toplantıya kolluk marifetiyle müdahale edilmesi, toplantıya
katılanların cezalandırılması olarak belirtilebilir. Ayrıca çalışmanın
devamında görüleceği üzere toplantı ve yürüyüşlere müdahale esna-
sında bireylerin haklarını ihlal eden kolluk personeli hakkında etkili
soruşturma ve kovuşturmanın yapılmaması da AİHM tarafından top-
lanma hakkının ihlali olarak kabul edilmektedir.
AİHM içtihadına ve Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı’nın
(OSCE-AGİT) toplanma hakkının barışçıl kullanımıyla ilgili hazırla-
dığı kılavuza bakıldığında toplanma hakkına yönelik taraf devletlerce
getirilecek her tür kısıtlama bakımından iki ölçütün gözetildiği sonu-
cuna ulaşılmaktadır. Bunlar, kanunilik
10
, orantılılık veya demokratik
bir toplumda gerekli olup olmama
11
olarak sayılabilir. Hakka yönelik
bir kısıtlamanın varlığının tespiti halinde mahkeme bu kısıtlamanın
öncelikle ve kaçınılmaz olarak kanuni olup olmadığına bakmakta-
9
Bu kafa karışıklığının sorumlusunun basın kuruluşları olduğu iddia edilebilir.
Durumun vahametini görmek için herhangi bir haber arama motorunda “izinsiz
gösteri” terimlerini aratmak yeterli olacaktır.
10
OSCE\Office for Democratic Institutions and Human Rights, Guidelines on Free-
dom of Peaceful Assembly, OSCE\ODIHR, Varşova, 2010, s. 16.
11
Ziya Ç. Tanyar, s. 625; Barraco/Fransa, 31684/05, 5 Mart 2009.