

TBB Dergisi 2016 (127)
Kahan Onur ARSLAN
241
SONUÇ
Devlet, fonksiyonel görevlerini yerine getirebilmesi için, bir takım
mali araçlara gereksinim duymaktadır. Bu mali araçların temininde
en önemli kaynak ise vergilerdir. Kısaca devletin, milli gelirden cebir
yoluyla aldığı parasal pay şeklinde tanımlanabilecek olan vergi, dev-
letin egemenlik gücünden kaynaklanmaktadır. Egemenlik ise devleti
toplum içindeki diğer güçlerden ayıran, ona devlet niteliği kazandıran
üstün emretme ve zorlama gücü şeklinde tanımlanabilir. Dolayısıy-
la vergilendirme, devletin ülkesi üzerindeki egemenliğine dayanarak
vergi alma konusunda sahip olduğu hukuki ve fiili gücün göstergesi-
dir. Vergilendirmenin, toplumun her kesimini ilgilendiren bir olgu ol-
ması sebebiyle demokrasi ile yönetilen toplumlarda yönetime seçilen
siyasal partilerin oy desteği, vergilendirmede önemli derecede etken
olabilmektedir. Bir başka ifadeyle, vergilendilendirmede çoğunluğun
benimseyebileceği bir yöntemi seçemeyen ya da vergi adaleti olgusu-
na önem vermeyen yönetimler halkın desteğini kaybetme sonucu ile
karşı karşıya kalabilmektedir.
53
Belki de en çok bu sebeple vergilendirme yetkisinin niteliği, özel-
likleri ve kapsamı anayasal kurallarla belirlenmek zorundadır.
54
Ya-
sama organı vergilendirme konusundaki yasama yetkisini anayasal
düzenlemeler çerçevesinde kullanmakla yükümlüdür. Bu bakımdan,
vergilendirme yetkisi kullanılırken hem Anayasada yer alan vergi-
lendirmeye ilişkin ilkeler hem de ideal bir maliye politikasının gereği
olarak göz önünde bulundurulması gereken “optimal vergilendirme
ilkeleri” önem taşımaktadır. Öyle ki vergilendirme yetkisinin hukuki-
liği kadar meşruiyeti de gereklidir.
Maliye teorisinde pek çok maliyeci tarafından üzerinde çalışılan
“iyi bir vergi sisteminde bulunması gereken normatif vergilendirme
ilkeleri”nin gerek vergilendirme yetkisinin kullanılmasında gerekse
bizzat vergilerde, kamu yararına en uygun şekilde hayata geçirilme-
sinde temel kural olması gerektiği söylenebilir.
53
Veysi Seviğ,
“
Vergilendirme Yetkisinin Kullanımında Yargısal Denetim (Türki-
ye Modeli Üzerine)”, Maliye Araştırma Merkezi Konferansları (Prof. Dr. Orhan
Dikmen’e Armağan), 33. Seri, İstanbul, 1990, s. 78.
54
Çağan, Vergilendirme Yetkisi, s. 1.