

Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuruda, Hak İhlâline Yol Açan Kamu Gücü Faaliyetinin, ...
48
diği gibi, AİHM, TaslakMaddelere de kararlarında atıflar yapmaktadır.
Anayasa Mahkemesi tarafından hak ihlâli tespit edilmeyen bireysel
başvuruların AİHM’ne de gidebileceği düşünüldüğünde, uluslarara-
sı hukuktaki uygulamaların Anayasa’da düzenlenen bireysel başvu-
ru yolu ile bağdaştığı ölçüde yol gösterici olması muhtemeldir. Ayrıca
Anayasa Mahkemesi’nin kendi içtihatlarını geliştirirken, uluslarara-
sı hukuktaki gelişmeleri göz önünde bulundurmasında herhangi bir
engel bulunmamaktadır. Nitekim Anayasa Mahkemesi, kararlarında
çeşitli uluslararası belgeleri de zaman zaman dikkate almaktadır.
8
AİHM uygulamasından bağımsız olarak da, kamu gücünün fa-
aliyetinden dolayı bir yabancı devlet vatandaşının temel hak ve öz-
gürlükleri ihlâl edilmişse, söz konusu yabancının vatandaşı olduğu
devletin, bu kişiyi
diplomatik koruma
altına alma hakkı bulunmakta-
dır.
9
Ancak bunun için, kural olarak, iç hukuk yollarının tüketilmiş
olması gerekmektedir. Bu durumda bireysel başvuru, bir iç hukuk
yolu olarak kabul edilebilecektir. Diplomatik koruma durumunda ise
uluslararası hukuk kurallarının devreye gireceği ve faaliyetin devlete
atfedilmesi meselesinin de uluslararası hukuk kuralları çerçevesinde
çözümlenmesi gerektiği gözden kaçmamalıdır.
incelerken, uluslararası hukukun ilgili kurallarını da dikkate alması gerektiğini
ve uluslararası hukuka egemen olan ilkeler bağlamında devletin sorumluluğunu
belirlemesi gerektiğini, ancak bir insan hakları sözleşmesi olarak Sözleşmenin bu
özel niteliğinin göz önüne alınması gerektiğini belirtmiştir. Banković and Others
v. Belgium and 16 Other Contracting States, Application no. 52207/99, para. 57.
Benzer şekilde AİHM, Opuz/Türkiye Davasında, Kadınlara Karşı Her Türlü Ay-
rımcılığın Önlenmesi Sözleşmesine (CEDAW) ve Kadınlara Karşı Her Türlü Ay-
rımcılığın Önlenmesi Komitesinin çeşitli kararlarına atıf yaparak uluslararası hu-
kukta yaşanan kural ve prensip gelişmelere ilgi gösterdiğini ifade etmiştir. Case of
Opuz v. Turkey, Application no. 33401/02, para. 72 vd., para. 164
8
AYM. BB. No:
2013/9662, K.T.:
6/1/2015,
“36. Anayasa’nın 51-54. maddelerinde
düzenlenen sendikal hak ve özgürlükler, benzer güvenceler getiren başta Örgüt-
lenme Özgürlüğü Sözleşmesi ile Örgütlenme ve Toplu Pazarlık Hakkı Sözleşme-
si olmak üzere ilgili Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) Sözleşmeleri ve Avrupa
Sosyal Şartı ile tamamlanmaktadır. Anayasa’nın 51-54. maddelerinde düzenlenen
sendikal hak ve özgürlüklerin kapsamı yorumlanırken bu belgelerde yer alan ve
ilgili organlar tarafından yorumlanan güvencelerin de göz önüne alınması gere-
kir.”
9
Diplomatik koruma konusunda bkz. Ali İbrahim Akkutay, Diplomatik Koruma
ve İnsan Hakları İlişkisi, Adalet Yayınevi, Ankara, 2013