Previous Page  51 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 437 Next Page
Page Background

Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuruda, Hak İhlâline Yol Açan Kamu Gücü Faaliyetinin, ...

50

birlikte, Anayasa’da bu konuda hüküm bulunmamasına rağmen, 6216

sayılı Kanun, bazı kamu gücü işlemlerine karşı bireysel başvuru yolu-

nu kapatmıştır. Buna göre,

yasama işlemleri ile düzenleyici idarî işlemler

aleyhine doğrudan bireysel başvuru yapılamayacağı gibi Anayasa Mahkemesi

kararları ile Anayasa’nın yargı denetimi dışında bıraktığı işlemler de bireysel

başvurunun konusu olamaz

(mad. 43/3).

15

Bireysel başvurunun konusu ise Anayasa Mahkemesi’nin kararın-

da yer alan ifade ile “kamu gücü faaliyetleri”dir. Zira hak ihlâli, kamu

gücünü kullanan organların faaliyetleri sonucu gerçekleşmektedir.

Anayasa Mahkemesi, kamu gücü faaliyetini, 6216 sayılı Kanun’daki

düzenlemeye

16

uygun olarak

işlem, eylem

ve

ihmal

olarak ayırmaktadır.

17

Bireysel başvuruya konu olan kamu gücü faaliyeti, işlem veya ey-

lem olarak

icraî

18

şekilde ya da

ihmalî

şekilde gerçekleştirilebilir.

19

Diğer

bir ifade ile ihlâle sebep olan kamu gücü faaliyeti, bu gücü kullanan

organların olumlu bir davranışı ile bir işlem

20

ya da eylem şeklinde ger-

çekleşebileceği gibi, olumsuz bir biçimde söz konusu organın ihmalî

15

Ancak bu hükmün Anayasa’daki düzenlemeyi daralttığı ve Anayasa’ya aykırı ol-

duğu ileri sürülmektedir. Bkz. Öykü Didem Aydın, “Türk Anayasa Yargısında

Yeni Bir Mekanizma: Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru”,

Gazi Üniversitesi

Hukuk Fakültesi Dergisi

, Cilt: XV, Yıl: 2011, Sayı: 4, s. 145-146

16

mad. 45/2, 46/1, 47/3

17

AYM. BB. No: 2012/171, K.T.: 12/2/2013, “Anayasa’nın 148 ve 6216 sayılı

Kanun’un 45. maddesi uyarınca işlem, eylem ya da ihmali nedeniyle bireysel baş-

vuruda bulunulan kamu gücü faaliyeti, Türkiye Cumhuriyeti Devletine ait veya

O’nun adına kullanılmış olmalıdır. … (para. 17)”

18

Buradaki “icraî” teriminden kastımız olumlu davranıştır. Aşağıda zikredilen ve

idare hukukunda yer alan “işlemin icraî olması” meselesi ile karıştırılmamalıdır.

19

AYM. BB. No: 2012/171, K.T.: 12/2/2013, “Bireysel başvuru kamu gücü kullanan

organların icraî ya da ihmalî bir eylemine ya da işlemine karşı yapılabilir. … (para.

16)”

20

İdare hukukunda idarenin tek taraflı tasarrufu ile hukukî bir sonuç doğuran,

hukukî durumda değişiklik yapan icraî işlemlere idarî işlem denilmektedir. İcraî

nitelikleri gereğince idarî işlemler, bir hakkın doğumuna, el değiştirmesine ya da

sonlandırılmasına neden olurlar. İdare bu sonucu mevzuattan kaynaklanan bir

yetkiye dayanarak gerçekleştirir. Mutafa Selman Çelik, “Anayasa Şikayeti (Birey-

sel Başvuru) Kabul Edilebilirlik İncelemesi ve Bu Kapsamda Önemli Zarar Krite-

ri”, Türkiye’de Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru (Anayasa Şikâyeti), Ed.:

Sevtap Yokuş, Seçkin Yayınları, Ankara, 2014, s. 164. Bireyler için bağlayıcı ve

emredici kamu gücü işlemleri şikâyetin konusu olabilir. Bağlayıcı olmayan ge-

nel direktifler, kurum içi görüş bildirmeler, bilirkişi raporları, yargısal tavsiye ve

görüşler davanın konusu olamaz. Göztepe, s. 44. Ayrıca bkz. Cemil Kaya, “Türk

İdare Hukukunda İcrai Olmayan İdari İşlemler”,

Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi

Dergisi,

Cilt: IX, Sayı: 1-2, 2005, s. 253 vd.