Previous Page  54 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Süleyman Sırrı TERZİOĞLU

53

hak ihlâllerine karşı bireysel başvuruda bulunulamayacaktır.

30

Zira

Türkiye Cumhuriyeti Devletine atfedilemeyen temel hak ve özgürlük

ihlâllerine ilişkin başvurular, Anayasa Mahkemesi tarafından “Ana-

yasa Mahkemesinin yetkisizliği” nedeniyle “kabul edilemez” bulun-

maktadır.

31

Anayasa ve 6216 sayılı Kanun’da, ihlâle yol açan kamu gücünün,

Türkiye Cumhuriyeti Devletine ait olduğu ifade edilmemekle birlikte,

söz konusu kamu gücünün Türkiye Cumhuriyeti Devletine ait olması

gerektiği açıktır. Dolayısıyla diğer devletlerin ya da uluslararası huku-

kun diğer kişileri olan uluslararası örgütlerin,

32

Türkiye Cumhuriyeti

Devleti ülkesinde dahi olsa, yetkilerini kullanmalarından kaynakla-

nan ve Türkiye Cumhuriyeti Devletine atfedilemeyecek ihlâller açı-

sından bireysel başvuru yoluna gitmek mümkün değildir. Örneğin

yasa ve idarî işlemleri, bireysel başvuruya konu olamaz. Şirin, s. 264. AYM. BB.

No: 2012/171, K.T.: 12/2/2013, “Başvurucunun ihlâl iddiasının Fransa Cumhuri-

yeti Devleti tarafından gerçekleştirildiği belirtilen emeklilik maaşında kesinti ya-

pılması işlemine dayandırıldığı anlaşılmaktadır. Fransa Cumhuriyeti Devletinin

işlemine dayalı ihlâl iddiası Türkiye Cumhuriyeti Devletine atfedilemez. Başvu-

rucunun ihlâl iddiasının Fransa Cumhuriyeti Devleti tarafından gerçekleştirildiği

belirtilen emeklilik maaşında kesinti yapılması işlemine dayandırıldığı anlaşıl-

maktadır. Fransa Cumhuriyeti Devletinin işlemine dayalı ihlâl iddiası Türkiye

Cumhuriyeti Devletine atfedilemez. (para. 18)”

30

Aydın, s. 136. AYM. BB. No: 2012/171, K.T.: 12/2/2013, “Anayasa’nın 148 ve 6216

sayılı Kanun’un 45. maddesi uyarınca işlem, eylem ya da ihmali nedeniyle birey-

sel başvuruda bulunulan kamu gücü faaliyeti, Türkiye Cumhuriyeti Devletine ait

veya O’nun adına kullanılmış olmalıdır. Bu anlamda, ancak Türkiye Cumhuri-

yeti Devletinin kamu gücü kullanan organlarına atfedilebilir şekilde gerçekleş-

miş temel hak ve özgürlük

ihlâlleri bireysel başvuru konusu olabilir. Bu nedenle

Anayasa Mahkemesinin, yabancı devletlerin ya da uluslararası veya uluslarüstü

örgütlerin işlemleri aleyhine yapılacak bireysel başvuruları inceleme yetkisi bu-

lunmamaktadır. (para. 17)”

31

AYM. BB. No:

2012/171, K.T.:

12/2/2013,

“Açıklanan nedenlerle, Türkiye Cum-

huriyeti Devleti tarafından gerçekleştirilen bir işlem, eylem ya da ihmal iddiası

bulunmadığı anlaşıldığından, başvurunun diğer kabul edilebilirlik şartları yö-

nünden incelenmeksizin “Anayasa Mahkemesinin yetkisizliği” nedeniyle kabul

edilemez olduğuna karar verilmesi gerekir. (para. 19)”

32

Uluslararası hukuk kişileri olan uluslararası örgütlerin de uluslararası hukuka

aykırı eylemlerinden dolayı uluslararası sorumlulukları bulunmaktadır. Ulusla-

rarası örgütlerin uluslararası sorumlulukları konusunda bkz. Süleyman Sırrı Ter-

zioğlu/Bahadır Bumin Özarslan, Uluslararası Örgütler Hukuku, Adalet Yayınevi,

Ankara, 2016, s. 197 vd.; Selman Öğüt, BM Uluslararası Hukuk Komisyonunun

2011 Yılında Yayınladığı Taslak Maddeler Çerçevesinde Uluslararası Örgütlerin

Sorumluluğu, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul, 2014