

TBB Dergisi 2016 (127)
Süleyman Sırrı TERZİOĞLU
69
devlet kontrol ve yönlendirmesinin belirlenmesidir. Bu tür özel kişi
ve grupların bir devletten yardım ve destek almasının ötesinde, faali-
yette bulunurken bunların plânlanmasında ve yerine getirilmesinde o
devletin etkisi (kontrolü) var ise eylem devlete atfedilebilecektir.
73
Bu
denetim,
etkin denetim
olmalıdır. Uluslararası Adalet Divanı, 27 Hazi-
ran 1986 tarihli,
Nikaragua’da ve Nikaragua’ya Karşı Askeri ve Yarı Askeri
Faaliyetler Davasında (Esas),
74
Nikaragua’daki yönetime karşı ABD ta-
rafından eğitim ve silâh verilerek desteklenen gerillaların eylemleri-
nin ABD’ye atfedilebilmesi için, bunların ABD’nin bir organı gibi veya
ABD yönetimi adına eylemde bulunduklarını gösterecek seviyede bir
ABD denetiminin olması gerektiğini belirtmiştir. Divan,
Soykırım Su-
çunun Önlenmesi ve Cezalandırılması Konusundaki Sözleşmenin Uygulan-
masına İlişkin Kararında,
75
etkin denetim ilkesini tekrar uygulamış ve
genel denetimin
yeterli olmayacağını savunmuştur. Dolayısıyla devletin
etkin denetimi altında özel kişi ya da gruplar tarafından gerçekleşti-
rilen faaliyetler sırasında ortaya çıkan hak ihlâlleri, devlete atfedile-
bilmeli ve bundan dolayı da bireysel başvuru yoluna gidilebilmelidir.
Etkin denetim ölçütü, NATO veya BM operasyonlarına katılan
devletlere karşı açılan davalarda verilen bazı kararlarında, AİHM ta-
rafından da uygulanmıştır. AİHM, bu davalarda nihaî komuta kontro-
lünün NATO veya BM’de olması nedeniyle, sorumluluğun da ilgili ör-
güte ait olması gerektiğine karar vermiştir.
Behrami Kararında
76
AİHM,
BM’nin yetkisi altında Kosova’da kullanılmak üzere görevlendirilen
askerî güçlerin eylemleri ile ilgili olarak, etkin denetim ölçütüne atıf
yapmıştır. Mahkeme, BM Güvenlik Konseyi’nin, nihaî otoriteyi ve de-
netimi elinde bulundurması nedeniyle, operasyonel emirleri delege
edip etmediğini sorgulamıştır. Benzer kararlarda da, Mahkeme, böl-
gedeki BM barış gücü operasyonları ile ilgili eylemlerin, BM’ye atfe-
73
Acer/Kaya, s. 408
74
Military and Paramilitary Activities in and against Nicaragua (Nicaragua v. Uni-
ted States of America), Merits, ICJ Reports 1986, s. 62, para. 109
75
ICJ Reports 2007, s. 210, para. 406
76
Agim Behrami and Bekir Behrami v France, Application no. 71412/01 and Ruzhdi
Saramati v France, Germany and Norway, Application no. 78166/01. Ayrıca bkz.
Banković Davası. Ancak Mahkeme, Al-Jedda Davasında, olayda BM’nin etkin
kontrolünün olmadığı için, ihlâlden operasyona katılan üye devletlerin sorumlu
olduğuna karar vermiştir. Case of Al-Jedda v. The United Kingdom, Application
no. 27021/08