

Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuruda, Hak İhlâline Yol Açan Kamu Gücü Faaliyetinin, ...
66
Bazı ülkelerde özel güvenlik şirketlerinin çalışanlarının cezaevlerinde
gardiyanlık görevini yerine getirmeleri, özel ya da kamuya ait hava ve
tren yolu şirketlerinde çalışanların kolluğa ait çeşitli görevleri yerine
getirmeleri buna örnek oluşturmaktadır.
67
Bu durum, özellikle dev-
let altı ve yarı devlet birimler ile düzenleyici rol gibi bir kısım kamu
yetkisini elinde bulundurmaya devam eden özelleştirilmiş devlet şir-
ketlerinin faaliyetleri bakımından söz konusu olabilir. Devlet yetkisini
kısmen de olsa kullanan özel şirketlerin faaliyetleri de bu kapsamda
değerlendirilmelidir. Örneğin göçmenlikle ilgili bazı yetkiler kulla-
nan, pasaport kontrolü ve vize verilmesi gibi seyahat acentelerinin bu
fiilleri, bu çerçevede değerlendirilecek ama bilet satışı, otel rezervasyo-
nu gibi devlet yetkisi ilgili olmayan fiilleri, devlete atfedilemeyecektir.
Yine bazı devlet yetkileri kendilerine verilen özel güvenlik firmaları-
nın eylemleri de bu bağlamda değerlendirilebilir.
68
Bizim hukukumuzda da özel güvenlik hizmetleri, 5188 sayılı Özel
Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun ile düzenlenmiştir. Özel güven-
lik görevlilerine, belirli durumlarda detektörle üst arama, belirli du-
rumlarda kimlik sorma, Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 90. madde-
sine göre yakalama, görev alanında, haklarında yakalama emri veya
mahkûmiyet kararı bulunan kişileri yakalama ve arama, yangın, dep-
rem gibi tabiî afet durumlarında ve imdat istenmesi halinde görev ala-
nındaki işyeri ve konutlara girme, belirli durumlarda eşyayı emanete
alma (mad. 7), belirli durumlarda silâh bulundurma ve taşıma yetkisi
(mad. 8) gibi kolluk niteliğinde olan yetkiler verilmiştir. Dolayısıyla özel
güvenlik görevlilerinin kullandığı yetkiler, tipik kolluk yetkileridir ve
bunlar kamu hukuku rejimine tâbidir.
69
Bu durumda özel güvenlik
görevlilerinin faaliyetlerinin devlete atfedilip atfedilemeyeceği, bun-
ların faaliyetleri sebebiyle kişilerin temel hak ve özgürlüklerinin ihlâle
uğraması durumunda, bireysel başvuru yoluna gidilip gidilemeyece-
ği sorunu gündeme gelebilir. 5188 sayılı Kanun ile özel hukuk tüzel
kişileri ve özel güvenlik şirketlerine, istihdam ettikleri özel güvenlik
67
Erkiner, s. 128-129
68
Yücel Acer/İbrahim Kaya, Uluslararası Hukuk Temel Ders Kitabı, 5. Baskı, Seçkin
Yayıncılık, Ankara, 2014, s. 407-408. Bununla birlikte Alman uygulamasında özel
okullar, öğrencilerine karşı gerçekleştirdikleri eylemler bakımından kamu gücü
olarak kabul edilmemişlerdir. Şirin, s. 266
69
Gözler/Kaplan, s. 590