Previous Page  66 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 66 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Süleyman Sırrı TERZİOĞLU

65

Yine

mükellefler

de bu çerçevede değerlendirilebilir. Mükellefler,

kanunun açık hükmüne dayanarak idarenin zorla, geçici olarak ve bir

görevin yerine getirilmesi için hizmete aldığı kişilerdir. Kural olarak

devletten aylık almazlar. Mükellefiyete örnek olarak seferberlik döne-

mi, köylü için Köy Kanunu’ndan doğan zorunlu bazı yükümlülükler

gösterilebilir.

65

Bu yükümlülükleri yerine getirirken, mükelleflerin de

temel hak ve özgürlüklerin ihlâline yol açan faaliyetlerinden dolayı bi-

reysel başvuru yoluna gitmek mümkündür. Zira bu faaliyetler devlet

adına yapıldığı için devlete atfedilebilmesi mümkündür.

Benzer bir örnek Alman hukukunda da yer almaktadır. Alman

hukukunda sadece polis memurları gizli soruşturmacı olabilir. An-

cak soruşturmada gizli soruşturmacı dışında kalan

güvenilir kişi

ya da

muhbirlerin

kullanılması da mümkündür. Bu kişilerin meşruiyeti Al-

man Ceza Muhakemesi Kanunu’na (mad. 161 ve 163) dayandırılmakta-

dır. Alman öğretisinde bu gibi kişilerin resmî kurallara uyularak gö-

revlendirilmiş olmaları durumunda Alman Ceza Kanunu (mad. 11/2)

çerçevesinde kamu görevlisi olarak değerlendirilebilecekleri, ayrıca

kamu idaresinin bilinçli bir şekilde sıradan vatandaşı bu şekilde ka-

musal faaliyetlere sokması durumunda, kamusal yükümlülüklerden

kurtulamaması gerektiği ifade edilmektedir. Ayrıca bu gibi kişilerin

eylemlerinin kamu gücüne dayanılarak yapıldığı, işlemlerinin de bu

nedenle bireysel başvuruya konu olabileceği kabul edilmesi gerektiği

ileri sürülmektedir.

66

Zaman zaman da kanun koyucu, özel hukuk tüzel kişiliğini haiz

kurum oluşturup kamusal yetkiler vermektedir. Burada bireysel baş-

vuru açısından önemli olan, kuruluşun eylemi gerçekleştirirken kamu

gücü yetkisini kullanıp kullanmadığı, eyleminin devlete atfedilip at-

fedilemeyeceğidir.

Kamuya ait şirketlerin ya da bazı durumlarda özel şirketlerin fa-

aliyetlerinin devlete atfedilebilmesi için, esasen devlet organları tara-

fından yerine getirilmesi gereken faaliyetleri gerçekleştirebilmesi ko-

nusunda iç hukuk tarafından bunlara yetki verilmiş olması gerekir.

65

Oğuz Sancakdar, İdare Hukuku Teorik Çalışma Kitabı, 4. Baskı, Seçkin Yayıncılık,

Ankara, 2014, s. 418

66

Uğurlubay, s. 1245