Previous Page  76 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 76 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Recep DOĞAN

75

olarak “cenin” kelimesi ise anne rahminde bulunan çocuk demektir.

1

Gerek Kur’an da, gerekse İslam hukukçuları arasında cenin kelimesi

sözlükteki bu anlamı ile kullanılmaktadır. Ancak İslam hukukçuları,

anne karnında bulunan biyolojik varlığa, döllenme anından doğum

anına kadar ana rahminde geçirilen süre ve gelişim evrelerine bağ-

lı olarak değişik isimler vermektedirler. Dolayısıyla, dini literatürde

üzerinde insan fizyonomisi belirmeye başlayan biyolojik varlığa cenin

denmekte, henüz bu evreye erişmemiş bulunan varlık ise geçirdiği bi-

yolojik evrelere göre, döl suyu (

nutfe

), pıhtı (

alaka

) ve et parçası (

mudğa

)

olarak adlandırılmaktadır.

2

Nitekim İmam Şafii’ ye göre, cenin “par-

mak, tırnak veya göz gibi organları belirmiş olup döllenmiş yumurta

veya et arasındaki farkı gösterecek bir yaratılışta” olan biyolojik varlı-

ğa işaret eder.

3

Bu aşamada ruhun üflenmesi ile çocuğun ger

çek hayatı

başlar ve bu aşama döllenmeden yüz yirmi gün geçtikten sonra gerçekleşir.

4

Kur’an’da ve İslami literatürde embriyonik dönemle ilgili bahsi

geçen bu evreler, tıbbî literatürde zigot, implantasyon, bedensel küt-

le ve organların oluşması şeklinde adlandırılmaktadır. Zigot, döllen-

me sırasında bir yumurta ile bir spermin birleşmesi sonucu meydana

gelen hücredir. İmplantasyon, ortalama süresi 6 gün olan aşılanmış

yumurtanın rahim mukoza tabakası veya örtüsüne bağlanma ve gö-

mülme sürecidir. İslami literatürde “

mudğa

” olarak belirtilen bedensel

kütle (

somites

) evresi ise gebeliğin yirminci gününden itibaren oluş-

maya başlar. Nihayetinde, organların oluşması evresi (

organogenesis

),

kemiklerin, etin, duyma ve görme organlarının yaratılması aşaması

olup gebeliğin dördüncü haftasından başlayıp sekizinci haftasına ka-

dar devam eder.

5

İslam hukuku açısından “cenin” terimi, anne karnındaki biyolojik varlığın

hayatına hangi evreye kadar son verilebileceğinin belirlenmesi açısından önem

1

Abdullah Kahraman, “İslam Hukukuna Göre Anne Rahminde Sakat Olan Çocuk-

ların Kürtaj Yoluyla Düşürülmesinin Hükmü, Dr. Müsfir b. Ali b. Muhammed

El-Kahtânî (Çev.

Abdullah Kahraman)”

Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

Dergisi

, 2008, XII/1, ss.441-485. s.444; İbrahim Tüfekçi, “İslam Hukukuna Göre

Gebeliğin Sonlandırılması”,

Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

, 2013,

Cilt-Sayı 45, ss.111-154, s.112.

2

Kahraman, s.445; Tüfekçi, s.113-120.

3

Kahraman, s.445.

4

Kahraman, s.445; Tüfekçi, s.114-120.

5

Tüfekçi, s.115.